Артерії проєкта Тримор'я для підключення України. Розширення до союзу країн спільної геокліматичної долі.
Україна територіально перебуває у виграшному, з погляду кліматичної трансформації, становищі. Грамотне адаптаційне планування на місцевому та макрорегіональному рівнях здатне в повоєнній перебудові закласти випереджальний фундамент для створення соціально-економічної системи з «низькою економічною вартістю зміни клімату», з вигідною у сферах с/г, промисловості та енергетики пропозицією ультра-дефіцитного у світі натурекономічного ресурсу. Стабільний доступ до води, помірний температурний режим будуть базовими умовами, які сформують інвестиційний паспорт території.
Для реалізації повоєнної розбудови під включення в новий геоекономічний проєкт Україні слід орієнтуватися на два типи ситуативних союзників:
1) Геокліматичні сусіди, які розділяють як природні системи з Україною, так і просторову економічну вигоду від їхнього майбутнього розвитку, в т.ч. геоекономіку глобальної "релокації на Північ";
2) Глобальні конкуренти за статус центру розвитку. Потенційні донори техніки та технологій, які мають ресурс для надання «індустріалізації на експорт» у боротьбі за включення до своєї зони контролю ресурсних «третіх сторін».
У першому випадку - йдеться про країни ЦСЄ, які вже мають формат субрегіональних проектних відносин. Це т.зв. «Тримор'є» (Ініціатива трьох морів): Австрія, Болгарія, Хорватія, Чехія, Естонія, Угорщина, Латвія, Литва, Польща, Румунія, Словаччина та Словенія + Україна + потенційно Білорусь.
У другому випадку – ЄС та Китай.
ДОВІДКА щодо Ініціативи Трьох Морів – Проєкт, ініційований Польщею та Хорватією та Європейським Союзом. До нього увійшли 12 країн, які задекларували свою зацікавленість в Україні. Проєкт на поточному етапі існує як організаційний механізм, спрямований лише на прискорене будівництво регіональної інфраструктури, особливо в енергетичному секторі, і сприяння економічному розвитку країн, що опиняються в положенні відповзання (втрати економічних зв'язків) через руйнування торгових зв'язків з Росією. У Брюсселі цей формат також розглядається як друга спроба вирівнювання економічного розриву між європейським Сходом та Заходом. Нова вертикальна інфраструктура Північ-Південь покликана насамперед закільцювати морську систему торгівлі вуглеводнями (насамперед – зрідженим газом) як рішення у сфері енергетичної безпеки Європи «без рф». Таким чином, ЄС планує контролювати питання ініціативи у створенні архітектури перебудовуваних торгових шляхів, де європейську пальму першості хотів перехопити Китай зі своїм проєктом "Пояс та шлях" через європейські південні порти. Ініціатива, висунута Польщею та Хорватією, має вирішальне значення для них, оскільки може сформувати незалежність усього регіону від російської енергетики, що закріпить зближення східноєвропейських країн із Заходом. Безумовно, у проєкті проглядається амбіція Польщі: завдання підняти свою суб'єктність як субрегіонального лідера у відносинах із західноєвропейськими грандами. Для ЄС механізми Ініціативи Трьох Морів розглядаються як оптимальний проміжний варіант інтеграції України до ЄС з паралельним здійсненням усіх можливих програм т.зв. «повоєнного відновлення» саме в інтересах цих країн. Зробивши, безумовно, прикордонних Україні членів Тримор'я стратегічними одержувачами українського господарського комплексу та реалізованих повоєнних сировинних проектів на її території.
Безумовно, володіючи знанням про прийдешню геокліматичну шкоду для більшості своїх територій, в т.ч. в аспекті продовольчої безпеки та розуміючи глобальну цінність контролю за експортним продовольством – ЄС робить чималу ставку на свою перемогу у питаннях абсолютної інтеграції України до сфери свого впливу.
Інтенсивна військово-політична підтримка України - прямий наслідок знання в ЄС про натурекономічний ресурс, яким Україна володіє в перспективі глобального потепління.
Питання національної безпеки України - здатність реалізувати максимальний потенціал розвитку. Це вимагає підвищення суб'єктності та ініціативної державної участі у процесах опрацювання економічного змісту інтеграційних процесів у Центрально-Східній Європі та Півночі – з метою створення складної та великої національної індустріальної економіки України, перевершуючи запропоновані ззовні спрощені агро-сировинні проєкти.
Щоб реалізувати свої національні інтереси, Україна найближчим часом має виступити ініціатором нового ідеологічного змісту Ініціативи Трьох Морів:
1) Необхідно ініціювати спільну роботу учасників Ініціативи навколо теми геокліматичних змін та загального розділеного між членами натурекономічного ресурсу в цьому субрегіоні, вигод регіональної кооперації та зв'язків (наприклад, у сфері загального управління стабільним річним водним балансом) у короткостроковій та довгостроковій перспективах. Розробити в процесі обґрунтування даної кооперації карту спільних еко-систем, що потребують заходів із підвищення стійкості, шляхом реалізації низки спільних транскордонних проектів;
2) Сприяти створенню блоку країн т.зв. "Спільної геокліматичної долі" – як нового регіонального союзу на нео-геоекономічній основі. Це створить необхідність у підключенні до спільної роботи країн Північної Європи (Фінляндія, Норвегія, Швеція). Які представляють субарктичний регіон, який отримує в цілому (в умовах глобального потепління) нові перспективи розвитку і на який має орієнтуватися вертикальна транспортна інфраструктура Північ - Південь. + Довгостроковий інтерес Південно-Східної Азії щодо доступу через інфраструктуру Тримор'я до просторів розвитку європейської «нової Півночі» має бути запропонований в якості одного із змістів розвитку Союзу.
3) Виступити з ініціативою включення до попередніх переговорів легітимних представників Білорусі та обов'язкового обговорення її рівноправної участі у Тримор'ї. Білорусь просторово включає важливі для України елементи водної інфраструктури, як і схожий за цінністю натурекономічний ресурс для агросектора та промисловості;
4) Включити детально опрацьоване бачення української економічної посекторальної участі у регіональному проєкті Тримор'я та ЄС загалом. З просторовим планом виробничо-інфраструктурних кластерів, які можуть бути включені до системи європейського розподілу праці. Дані пропозиції повинні ґрунтуватися на прогнозі кліматично спричинених проблем у стабільності господарського комплексу ЄС, його проблем безпеки у середньо- та довгострокових перспективах. Український «Генеральний план повоєнного розвитку» має загалом пропонувати просторово-часове господарське планування під загальноєвропейську «релокацію» на геокліматично-безпечні українські території.
В межах інтеграції у Північну зону розвитку першочергово мають розвиватися такі експортні сектори:
1) Рідкоземельні метали та матеріали. Індустріалізація видобутку українських рідкісноземельних ресурсів та їх включення у співпрацю ланцюжків поставок ЄС-Південно-СХхідна Азія для енергетичних потреб Європейського Зеленого Курсу. Староіндустріальний комплекс України зосереджує велику кількість ресурсу та відходів, які були виключені із обробки, але містять частки цінних копалин. Низькі ціни минулого робили таку екстракцію недоцільною. Але часи змінилися із світовим «зеленим переходом». Новий інтерес до «покинутих» ресурсів із прицілом на «зелені метали» відбувається повсюди й активізовано шаленим попитом, який за прогнозами кратно підвищить на них ціни. Але справжній дефіцит ще попереду, як й відповідна «золота лихоманка». До прикладу, активізувалася розробка австралійської компанією Ironbark Zinc північно-східного фіорду Гренландії із метою видобутку цинку, через суттєве зростання ціни (x2). Управління з ліцензування та безпеки корисних копалин Гренландії видало вже більше 110-ти діючих ліцензій на розвідку корисних копалин. Геоекономічна глобалізована схема тут виглядає наступним чином: на вершині Гренландії, поряд із військово-адміністративним контролем США та Данії є китайська інфраструктура і гроші (і шведські послуги), які допомагають витягувати цинк з-під землі - метал, який користується попитом завдяки виробництву компонентів світового «зеленого» переходу на потужностях Китаю. А прибуток від видобутку самої руди відходить західним компаніям. У міру того, як країна розвивається, її використання цинку, як правило, зростає, оскільки він застосовується в речах, що підтримують сучасне життя, таких як акумулятори, залізничні лінії електропередач та автомобілебудування;
2) Продовольство із великою глибиною переробки. Забезпечення довгострокових поставок продовольчих товарів з глибокою переробкою на ринок Південно-східної Азії - Україні важливо стати гарантованим елементом продовольчої безпеки на розвинених ринках Південно-Східної Азії, які в середньостроковій перспективі переживатимуть руйнівні для с/г екстремальні явища. В межах країн Тримор'я розробляється спільна дорожня карта неконфліктного співрозвитку (поділ ринку) національних агропромислових кластерів через інтегрований розподіл праці. Увесь новостворений суб-регіон отримує статус надійного, всепогодного глобального постачальника продовольства із морським транспортним підключенням по всім осям світової торгівлі;
Ми входимо в активний період конкурентної боротьби за якість адаптації до зміни клімату. Підвищується критичне значення стабільності базових ресурсів: вода, енергія, їжа. Ключовий фактор – час. Національний успіх визначатиметься здатністю радикально змінювати суспільно-політичні «традиції» та стереотипи. Україна в складних обставинах має унікальний національний ресурс у планетарному масштабі - наша земля і небо. Варіанти наших ситуативних союзників по дорозі нового будівництва жорстко визначені об'єктивними обставинами. Хто саме зможе розпорядитися економічною вигодою від простору української землі, залежить від того, хто першим займеться геокліматичним проєктуванням: «МИ» чи «за нас». Є державні продукти та цілі (колективні цілі), до яких ринок непристосований. Адаптація до змін клімату шляхом комплексної капіталізації національного натурекономічного ресурсу, здатного призвести до зростання багатства всього народу – саме з таких завдань – завдань державної політики