Те, як часткова зовнішня влада над територією перерозподілиться між центрами впливу, матиме глибокі наслідки для життя в нашому суспільстві, яке вже зачеплене новими процесами земельної перетасовки. Це визначатиме переможців і переможених суспільства протягом багатьох поколінь, вплине на перспективи розквіту або пригнітить його, визначить характер ієрархічного устрою, підготує шлях до геколіматично стабілізованого національного простору на майбутнє або прокладе шлях до екологічно руйнівного видобутку.
«Іноді може здаватися, що перестановки в землі – це щось дуже далеке, особливо в країнах зі стабільними і навіть зацементованими політичними системами. Подібне почуття, ймовірно, переважало в роки до Французької та Американської революцій, до того, як почалися серйозні Великі перестановки. Але та сама динаміка, яка згодом змусила перерозподілити землю, присутня і сьогодні. Тиск населення на землю, сильні держави з глибоким охопленням суспільства, політичні баталії за контроль над землею та ресурсами все ще підживлюють земельну конкуренцію. У міру того, як ці фактори зміщують і перемелюють, як тектонічні плити, суспільства, вони викликають вимоги та зусилля щодо перерозподілу земель. Попереду ще більше перестановок.» ( Michael Albertus. Land Power. New York. 2025. - p. 252)
Клімат змінюється небувалими темпами, що призводить до непридатності певних регіонів для життя та господарської діяльності, тоді як раніше малопридатні території стають більш привабливими для заселення й ведення сільського господарства. Це стимулює процеси швидкого вилучення ресурсів із земель, що втрачають свою цінність, і водночас загострює конкуренцію за перспективні території.
Уже зараз очевидно, що низинні регіони, такі як частини Індостану та безліч тропічних островів, будуть затоплені підвищенням рівня моря. 65% території російської федерації являють собою вічну мерзлоту. У середньому товщина мерзлоти в більшості регіонів Сибіру та Крайньої Півночі становить від 100 до 500 метрів. Весь цей лід починає інтенсивно таїти, призводячи до щорічних багатометрових просідань поверхні - по суті
2/3 території рф попросту виходитиме із будь-якого обігу, перетворюючись у фактичні болота. Проте й у великих частинах Африки, США, Латинської америки величезні території як інтенсивно затоплюються в одних місцях, так й пересихають у інших, де тривалі посухи та деградація ґрунтів значно ускладнюють використання земель, а подекуди роблять їх повністю непридатними.
Тим часом північні території, такі як Швеція, Фінляндія, Норвегія, Канада, Східна Європа від Балтики до півночі Херсонської області України стають усе перспективнішими для майбутнього заселення та освоєння. Ці зміни прискорюватимуться завдяки конкуренції між центрами технологічних перегонів Північної півкулі (та під’єднаних до них стратегічних союзників) США//ЄС//Китай. Ми вже бачимо сплеск конкуренції за землю в битвах за територію та ресурси, що розгортаються сьогодні. Конфлікти навколо кобальтових та танталових шахт в Африці, стратегічних і родючих продовольчих ресурсів України та її надр, плантацій пальмової олії в Колумбії та ін. - що є похмурими передвісниками того, що може чекати попереду, коли відчайдушні зусилля з накопичення влади над «стратегічною землею» та її ресурсами переростуть у чергове насильство.
Розпочалася глобальна боротьба за обмежені запаси родючих земель, водних ресурсів і природних багатств, із тих що залишилися поза кордонів контролю конкуруючих сторін. Масштабні геоінженерні проєкти можуть охоплювати не лише економіку, а й величезні території. Впливові та багаті країни невдовзі розпочнуть зміцнювати свої кордони, поглиблюючи нерівність між тими, хто захищений від наслідків кліматичних змін, і тими, хто від них страждає (США саме це і робить, бо потік мігрантів представлений жертвами пересохших земель Лат. Америки). Така динаміка продовжить актуальність контролю над землями та їхнього перерозподілу, вільний глобалізаційних допуск до котрих за старих правилами стає неприйнятним.
Щоб не стати жертвою екологічних наслідків сировинної надексплуатації надр (як-то місячний пейзаж кобальтових копанок в ДР Конго) та односторонніх економічних зв’язків зі США по темі використання стратегічних ресурсів - необхідно на період 2020-2030-х років сформувати чотирикутник міжнародної співпраці, який би врівноважував інтереси конкуруючих сторін, стимулював збільшення глибини переробки сировини на території України як результату конкуренції-кооперації та збільшував простір для політичних маневрів по гарантуванню безпеки, залишаючи Україну та її потенціал раціонально розділеним-включеним в декілька геоекономічних проєктів водночас. Для реалізації цих планів Україні слід орієнтуватися на два типи ситуативних союзників:
- Геокліматичні сусіди, які розділяють як природні системи з Україною, так і просторову економічну вигоду від їхнього майбутнього розвитку, в т.ч. геоекономіку глобальної «релокації на Північ». До таких сусідів входять: країни Центрально-східної Європи, які вже мають формат субрегіональних проектних відносин. Це т.зв. «Тримор'є» (Ініціатива трьох морів): Австрія, Болгарія, Хорватія, Чехія, Естонія, Угорщина, Латвія, Литва, Польща, Румунія, Словаччина та Словенія + Україна + потенційно Білорусь;
- Глобальні конкуренти за статус центру розвитку, «техно-імперіалістичної» першості: що для нас є потенційними донорами техніки та технологій та які мають ресурс для надання «індустріалізації на експорт» у боротьбі за включення до своєї зони контролю ресурсних «третіх сторін». США//ЄС//Китай.
Важливо зберегти суверенний контроль над помірним та вибірковим використанням ресурсів між сторонами:
- /США/ Спільна розробка з американськими партнерами таких напрямків: Титан, Уран, Марганець, Цирконій, Графіт та побіжні рідкісноземельні елементи, що виділяються при їх обробці (ванадій, скандій та ін.). Головна умова: переробка має відбуватися на оновлених провідних (екологічних) технологіях, а потужності - в більшості на території України. Переробні виробництва мають гарантувати 1/2 частку доступу для українського національного капіталу, з метою збереження важелів впливу на промислову політику;
- /ЄС та Китай/ Китаю необхідно запропонувати вкорінений економічний та випливаючий політичний інтерес в Україні, який міг би для нього посприяти виходу співпраці з ЄС в питанні мікроелектроніки на якісно вищий рівень. Саме ЄС, а не США, що блокує доступ до цих технологій, є лідером у цій сфері (устаткування ASML, Karl Zeiss та ін.). Серед спільних проєктів можуть бути китай-європейські СП по переробці мільйонів тон відвалів староіндустріального комплексу України (Кривбас) з метою переробки частини рідкоземельних металів на користь європейської політики по самозабезпеченню рідкісними мінералами та матеріалами. Варто говорити також за організацію будівництва акумуляторного кластера - комплексного виробництво готових автомобільних акумуляторів для європейських автовиробників. Виробництво слід організувати з головними постачальниками європейців, досвідченими китайськими компаніями CATL, BYD, Guoxuan та ін.
Китай домінує на ринку постійних магнітів (для авто та ВДЕ) у всьому ланцюжку створення вартості, від видобутку та переробки до виробництва магнітів. У Європі є певне виробництво постійних магнітів, але основна частина потреб регіону задовольняється за рахунок імпорту, майже виключно з Китаю. Маючи майже 18 000 т/рік, ЄС як регіон є найбільшим імпортером китайських магнітів NdFeB. Загалом імпорт ЄС становить 36% експорту цих магнітів Китаєм, а це означає, що Китай контролює 98% ринку рідкоземельних постійних магнітів ЄС. У межах ЄС та України є значні ресурси РЗЕ , але немає виробництва магнітів: варто втілити спільний проєкт із будівництва таких потужностей на території України для потреб ЄС за китайського посередництва;
- /Ініціатива трьох Морів/. По ініціативі України створити блок країн т.зв. "Спільної геокліматичної долі" – як нового регіонального союзу на нео-геоекономічній основі. Це створить необхідність у підключенні до спільної роботи країн Північної Європи (Фінляндія, Норвегія, Швеція). Які представляють субарктичний регіон, який отримує в цілому (в умовах глобального потепління) нові перспективи розвитку і на який має орієнтуватися вертикальна транспортна інфраструктура Північ - Південь. + Довгостроковий інтерес Південно-Східної Азії щодо доступу через інфраструктуру Тримор'я до просторів розвитку європейської «нової Півночі» - що має бути запропоновано в якості одного із змістів розвитку Союзу.
Плани Норвегії добувати рідкісноземельні мінерали із дна океану варто поєднати із потужностями потенціального українського кластеру з переробки, який буде вибудований в межах співпраці із США, ЄС та Китаєм.
Але не забуваємо, що неможливо починати справу, не знаючи предмета, тому суттєвим етапом “Угод” має бути суттєва домашня робота по відновленню галузевого знання про потенціал наших надр та відновлення навичок й компетенцій національного промислового планування (див.
«Від сировинного придатка до технологічного лідера»).