Падіння Берлінського муру в 1989 році і відставка Михайла Горбачова з поста президента Радянського Союзу в 1991 році поклали початок розпаду СРСР, але не самому розпаду. У той час як СРСР припинив своє існування як юридична особа після 1991 року, розпад СРСР відбувається і сьогодні. Дві чеченські війни, вторгнення Росії до Грузії у 2008 році, анексія Криму Росією у 2014 році, сутички на кордоні між Киргизстаном та Таджикистаном та Друга карабахська війна 2020 року між Вірменією та Азербайджаном – це лише кілька прикладів, які показують, що Радянський Союз все ще руйнується сьогодні.
Однак майбутні історики, ймовірно, охарактеризують вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року як найбільш послідовний момент, якщо не останній момент розпаду Радянського Союзу. Коли закінчиться війна в Україні , невідомо, але це, ймовірно, ознаменує розпад Російської Федерації (правонаступниці Радянського Союзу), як її сьогодні називають. Росія, безперечно, зазнала серйозного удару по своїй економіці, спустошення своєї військової спроможності та деградації свого впливу в регіонах, де вона колись мала вплив. Кордони Російської Федерації, швидше за все, не будуть виглядати так само на карті через 10 або 20 років, як зараз. У міру того, як розгортається остаточний розпад Радянського Союзу і коли Російська Федерація стикнеться з можливістю розпуску, політикам необхідно почати планувати нову геополітичну реальність на євразійському континенті.
Мета цієї політичної записки не в тому, щоб виступати за зміну режиму в Росії – це буде справою російського народу. Цей документ також не передбачає, яка саме з'явиться Росія та ширший євразійський регіон після остаточного розпаду Радянського Союзу та розпаду Російської Федерації. Натомість він встановлює реалістичні цілі для західних політиків, окреслює припущення, на яких ґрунтуються ці цілі, і висвітлює питання, які особи, які приймають рішення, повинні поставити
зараз, щоб краще підготуватися до майбутнього.
Цілі після розпаду РФ США повинні переслідувати комплекс досяжних цілей, які вузько орієнтуються на американський національний інтерес. Зокрема, США потрібно:
- Будьте реалістичними щодо демократичних і вільних ринкових перспектив Росії. 1990-ті роки показали, що геополітичні зміни (наприклад, правовий розпад Радянського Союзу) не змінили автоматично російське суспільство, як багато хто сподівався. США та їхні партнери повинні засвоїти невдалі уроки 1990-х років і не витрачати ресурси, намагаючись перетворити російське суспільство, економіку чи уряд на демократію західного зразка. Спроби провалилися в 1990-х роках і, ймовірно, знову проваляться. Натомість політики повинні смиренно визнати межі західного впливу для створення демократизованої Росії.
- Стримувати будь-які переливи від внутрішніх російських боїв. Революція, повстанський рух і громадянська війна – як на національному, так і на регіональному рівні – можуть статися після розпаду Російської Федерації. Стримування будь-яких внутрішніх бойових дій всередині нинішніх міжнародно визнаних кордонів Росії має бути головним пріоритетом для США та їхніх партнерів.
- Обліковувати російські запаси зброї масового знищення. У Росії налічується майже 6 000 ядерних боєголовок, а країна, як відомо, має значну програму хімічної та біологічної зброї. Облік цієї зброї був би в інтересах міжнародного співтовариства.
- Поширення стабільності на периферії Європи шляхом розширення євроатлантичної інтеграції та поглиблення двосторонніх відносин. Євроатлантична інтеграція є одним з найбільших рушіїв стабільності в Європі з 1949 року. Коли Російська Федерація розпуститься, НАТО і Європейський Союз повинні скористатися слабкістю Москви і наполягати на розширенні «великого вибуху» для країн-кандидатів і країн-претендентіи, що залишилися. Планування цього, включаючи підготовчу роботу до будь-яких інституційних реформ, необхідних для додавання нових членів, має розпочатися вже зараз. Там, де членство в НАТО або ЄС не є доцільним, США повинні розвивати міцніші відносини на двосторонній або багатосторонній основі, особливо використовуючи регіональні угруповання, такі як ГУАМ або Організація тюркських держав.
- Підтримувати переважаючу військову міць в Європі. Після закінчення холодної війни багато політиків сподівалися на так звані «мирні дивіденди» в Європі. Виходячи з цієї надії, численні адміністрації скоротили військові витрати і зменшили військовий потенціал Америки в Європі. Але мирні дивіденди так і не були мартиалізовані, і США та їхні союзники виявилися недостатньо підготовленими до російської агресії. Америка не повинна зараз робити таку ж помилку. Дехто буде стверджувати, що кінець Російської Федерації усуне будь-яку потребу в сильній військовій присутності США в Європі. Але ніхто не знає, яка саме Росія з'явиться після правління Володимира Путіна. Тому США та їхні партнери повинні вжити заходів для пом'якшення, маргіналізації, стримування та, за необхідності, розгрому Росії в доступному для огляду майбутньому.
- Коли це можливо, притягнути жителів Росії до відповідальності за звірства, вчинені в Україні. Президент України Володимир Зеленський зробив цікаву пропозицію, підтриману різними західними урядовими органами, створити Спеціальний трибунал для покарання за злочин агресії проти України. Трибунал притягне до відповідальності найвище політичне та військове керівництво Росії за вчинення злочину агресії проти України. Навіть якщо можливість засудження російських політичних і військових лідерів є віддаленою, міжнародне співтовариство все одно має спробувати. Хаотична ситуація всередині Росії може створити можливості для міжнародного співтовариства у притягенні цих винних до відповідальності
Припущення щодо планування Хоча ніхто не може передбачити, яка саме Росія з'явиться після закінчення правління Путіна, деякі розумні припущення можуть допомогти політикам краще планувати. Ці припущення щодо планування включають:
Росія ще більше роздробиться. Розпуск Російської Федерації, де-факто чи де-юре, може зруйнувати Росію геополітично. Ця подальша фрагментація, швидше за все, не буде такою прямолінійною або «чистою», як поява 15 нових держав після юридичного розпаду СРСР в 1991 році. Політики повинні припустити, що подальша роздробленість Росії буде більше схожа на Чечню в 1994 році (жорстокий конфлікт), ніж на Естонію в 1991 році (мирну і прямолінійну), наприклад:
- Деякі російські регіони матимуть значну кількість безробітних ветеранів бойових дій. Значна кількість російських солдатів в Україні лише з кількох регіонів Російської Федерації. Тисячі юнаків з етнічних меншин матимуть бойовий досвід з України та повернуться до рідних регіонів з невеликим економічним чи соціальним майбутнім. Багато з цих регіонів у минулому були схильні до рухів за незалежність та повстань. Це може зробити внутрішні бойові дії більш імовірними.
- Китай і Туреччина спробують заповнити вакуум влади по всій Євразії. Китай і Туреччина змагатимуться за вплив у Центральній Азії та на Кавказі, де Москва традиційно мала великий вплив. Конкуренція може виникнути і на російському Далекому Сході.
- Поширюватимуться приватні збройні формування. Може спостерігатися поширення кількості «приватних армій» (наприклад, «Група Вагнера») або субнаціональних збройних формувань (наприклад, чеченський 141-й спеціальний моторизований полк, який зазвичай називають кадировцями), коли російська держава розпадеться. Ці групи та їхні лідери стануть важливими можновладцями в постпутінській Росії — особливо в суспільстві, в якому будуть десятки тисяч ветеранів від вторгнення Росії в Україну.
- Заміною Путіна не стане Томас Джефферсон. Відразу після режиму президента Путіна той, хто його замінить, буде таким же націоналістичним і авторитарним. Західні політики повинні перестати сподіватися на «поміркованого» російського лідера, який хоче миру з сусідами і реформ у себе вдома.
- Росія повернеться. Незалежно від того, наскільки поганою може бути поразка Росії в Україні, і незалежно від того, наскільки деградованою в результаті стане російська економіка і військові, Москва ніколи не відмовиться від своїх імперських задумів щодо Східної Європи. Навіть якщо переозброєння і відбудова займуть кілька десятиліть, Москва стане загрозою для сусідів. США і НАТО повинні базувати свої збройні сили і стратегії на цьому припущенні
Сім запитань, які повинні поставити політики зараз Ніхто не може запропонувати конкретних рекомендацій для політиків щодо постпутінської Росії. Однак вони повинні поставити сім запитань зараз, при розгляді вищезазначених цілей і припущень, щоб краще підготуватися до остаточного розпаду Радянського Союзу і розпаду Російської Федерації.
1. Що мають зробити США для координації міжнародної відповіді на заклики до незалежності та самовизначення, які, ймовірно, з'являться по всій Росії? Російська Федерація складається з 83 федеральних утворень. Багато з них складають людей зі спільною культурою, історією та мовою, відмінною від слов'янського населення Росії. Деякі з цих утворень вже мають рухи за незалежність низького рівня. Після розпаду Російської Федерації політики повинні очікувати, що деякі з цих федеральних утворень проголосять незалежність. Сполучені Штати повинні працювати зі своїми партнерами, щоб координувати відповідь на ці заклики до самовизначення у спосіб, який відповідає інтересам США і відповідає міжнародному праву.
2. Як США та їх партнери можуть утримати внутрішній збройний конфлікт від поширення після розпаду Російської Федерації? Розпад РФ, ймовірно, призведе до внутрішніх боїв між різними центрами сили. В інтересах Америки бойові дії і конфлікти залишаються всередині нинішніх кордонів РФ і не зачіпають сусідні країни. Отже, США та партнери, які бажають це зробити, повинні будуть посилити двосторонню співпрацю на євразійській суші для вдосконалення військової, прикордонної безпеки, правоохоронних органів та можливостей сектору безпеки.
3. Як США та їхні партнери можуть координувати міжнародну відповідь на захист російських запасів ЗМЗ? Тисячі ядерних озброєнь Російської Федерації разом з її програмами хімічної та біологічної зброї становлять ризик для глобальної стабільності, якщо не буде безпеки чи підзвітності. Це питання має стати приводом для спільного занепокоєння міжнародної спільноти. Сполучені Штати повинні зараз подумати про те, як вони очолять зусилля з вирішення цього питання. Для початку їм потрібно більше інвестувати в кращі можливості виявлення на прикордонних переходах по всьому регіону.
4. Чи повинні НАТО і ЄС скористатися слабкістю Москви і підштовхнути до розширення "великого вибуху" для країн-кандидатів і країн-кандидатів, що залишилися? У Європі є кілька країн, які прагнуть коли-небудь приєднатися або до Європейського Союзу, або до НАТО, або до обох. Для таких країн, як Грузія та Україна, головним каменем спотикання став тиск та збройна агресія з боку Росії. У разі розпаду Російської Федерації ЄС і НАТО повинні розглянути можливість прискорення процесу членства окремих країн.
5. Як США та їхні партнери можуть координувати економічну допомогу та допомогу у відбудові для регіонів під російською окупацією, які будуть звільнені? Мало того, що розпуск Російської Федерації, ймовірно, призведе до закликів до незалежності від певних регіонів всередині Росії, але й місця, де Росія зараз займає територію за її межами, також, ймовірно, будуть звільнені. Сюди входять Придністров'я в Молдові, Абхазія і Цхінвалі (також відомий як Південна Осетія) регіони в Грузії, а також Крим та інші місця в Україні, які зараз перебувають під російською окупацією. Вашингтон матиме унікальну можливість допомогти цим партнерам США відновити свою територіальну цілісність у межах міжнародно визнаних кордонів. Чим швидше і ефективніше це буде зроблено, тим стабільніше стане ситуація.
6. Що потрібно зробити США для координації міжнародної або регіональної відповіді на вирішення існуючих прикордонних суперечок між Російською Федерацією та деякими її сусідами? До них відносяться спірні острови Укатний, Жесткий, Малий Жемчужний в Каспійському морі, естонсько-російський де-факто кордон, статус Північних територій, і, можливо, Карельське питання. Це може здатися невеликими питаннями для західних політиків, розташованих за тисячі миль, але кожен з них має потенціал стати регіональною проблемою, яка може мати глобальні наслідки.
7. Що можуть зробити США та їхні партнери для відкату російського впливу в інших частинах світу, таких як Сирія, Лівія та частини Африка на південь від Сахари? Через вторгнення Росії в Україну вплив Москви в окремих частинах світу вже зменшився. У разі розпаду Російської Федерації постраждають і клієнтські держави Кремля та проксі-сили на Близькому Сході та Африка. США потрібно почати працювати вже зараз зі своїми партнерами над розробкою стратегії посилення західного впливу в регіонах, де російський вплив знижується.
Висновок Вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року змінило безпекову ситуацію в Північноатлантичному регіоні у спосіб, якого не було з часів Другої світової війни. Євразійський суходіл роками не до кінця відчуватиме наслідки вторгнення Росії, особливо якщо Україна переможе. Політики повинні визнати історичні масштаби ситуації і почати відповідно готуватися.
Успіх України на полі бою проти Росії може дати можливість раз у житті повернути Росію у своє геополітичне поле на ціле покоління. Це створило б нову геополітичну реальність, небачену поколінням. Коли політики планують цю нову геополітичну реальність, вони повинні засвоїти уроки 1990-х років, коли західні особи, які приймають рішення, наївно сподівалися на демократичне управління та економічні реформи в Росії, які ніколи не матеріалізувалися. Якщо поведінка Москви на світовій арені з 1991 року щось показала, то це те, що Росія навряд чи стане відповідальним глобальним актором в доступному для огляду майбутньому. Замість того, щоб зосереджуватися на недосяжному, американські особи, які приймають рішення, повинні проводити прагматичну та реалістичну політику, яка просуває національні інтереси США.
переклад: Єрмолаєв Дмитро, головред SGS
джерело