2.1. ФОРМУВАННЯ ВНУТРІШНЬОГО ЕКОНОМІЧНОГО КОНТУРУ: ОПТИМІЗАЦІЯ СТАРОЇ ІНДУСТРІЇ. Вихідні соціально-економічні параметри Донбасу включають:
- Високоіндустріальний характер організації праці та життя Донбасу, у т.ч. що виразилася в стихійній гіперурбанізації;
- широка, замкнута на себе система освіти-науки, заточена на важку промисловість (підтримує досі досить високий рівень регіональних компетенцій у пром. будівництві та виробництві);
- розгалужена інфраструктура, що обслуговує зв'язано весь індустріальний комплекс.
Все це з необхідністю передбачає шлях реіндустріалізації на ексклюзивному регіональному людино-ресурсному капіталі як можливий спосіб повернути до життя потенціал динамічного розвитку даного регіону. Донбасу необхідно повернути позицію важливого центру промислової, бізнесової, науково-інноваційної активності в Україні - роль взаємовигідного партнера післявоєнного відновлення всієї країни.
З кінця 80-х і до сьогодні розгорталася непідготовлена, місцями спонтанна і болісна для місцевого населення деіндустріалізація, яка за соціальними наслідками стала не менш важкою, ніж історичний хід попередньої індустріалізації (характер якої стертий з історичної пам'яті донбасців, ідеалізуючи імперський та сталінський етапи цього процесу). Дж.Юз відводив існуванню своєї індустрії в донбаських степах лише 50 років. Історія ж відвела на період юності та зрілості Донбасу майже сторіччя. З середини 1970-х зірка Всесоюзної кочегарки почала згасати. З 1991 року проявилися і дали про себе знати всі економічні прорахунки, жорстокість сталінської модернізації, екологічний вандалізм - все властиве первинному освоєнню Донбасу.
Поточні гострі проблеми Донецької та Луганської областей (Донбасу) та їх прискорений «розвиток» були закладені ще в радянській промисловій та регіональній політиці, схильної закладати високу вихідну динаміку у великі промислові кластери без планування їхнього майбутнього. Це проявилося у проведенні де-інвестування у вугільну (суттєве скорочення капітальних інвестицій зі втор.пол. 1960-х) та хімічну (з втор.пол. 1970-х). промисловості Донбасу. Ставка всесоюзної перебудови енергетичного балансу на користь газу та нафти призвела до забуття капітальних інвестицій у засоби виробництва і, по суті, на світанку незалежності залишила Україні наперед приречений до суттєвої реструктуризації регіон. Війна на Сході лише довела до крайності прояви цих проблем: технологічне зношування основних фондів, висока енергоємність виробництва (з переважно заточеною на регіональний пром. комплекс власною енергетикою), структурна розбалансованість промислового комплексу і екстремальна техногенно-екологічна ситуація, що виходить з цього, що вже становить на сьогодні системну загрозу для цілісності та зв'язності інфраструктури регіону (в т.ч. промислової).
Надскладне повоєнне становище в енергетиці України вимагає переглянути національну вугільну політику, повернути попит на життєво важливі для Донбасу сфери діяльності. У структурі постачання первинної енергії в Україні, вугілля займає перше місце, на нього припадає трохи менше 30% усіх первинних споживаних у країні енергоресурсів, далі йде природний газ – 26,3% та атомна енергетика 24,4%. У свою чергу споживане вугілля ділиться на енергетичне (застосовується для потреб ТЕС і ТЕЦ), а також вугілля, що коксується (головний компонент сталеливарного виробництва). В Україні споживане енергетичне вугілля, включаючи дефіцитний антрацит, становить близько 25-26 мільйонів тонн на рік. Прогнозна потреба підприємств теплової генерації у вугіллі з вересня 2021 по березень 2022 року становить близько 16,7 млн. тонн. При цьому ТЕС і ТЕЦ виробляють близько 36% всієї споживаної країною е/е. Окрім ТЕС та ТЕЦ енергетичне вугілля споживають населення, металургійні компанії та деякі промислові підприємства (цементні заводи, содові, цукрові та ін.), загалом на теплогенерацію припадає 90% його споживання.
Життєвою необхідністю для обваленої війною економіки являється підвищення частки вугілля в енергетичному балансі країни. Це внутрішньо доступна сировина, для якої є національні інструменти забезпечення досить низької ціни (на рівні з власним газом). Сучасні технології спалювання вже давно дозволяють забезпечувати прийнятну для екологічного балансу норму викидів шкідливих для здоров'я речовин. Є можливість застосування типових індивідуальних систем з масштабуванням на промислове виробництво енергії. Наявні відповідні вітчизняні розробки в Інституті вугільних технологій НАН України. На додаток, разом з регіонально-специфічними паливними альтернативами (торф, біомаса та інші ресурси когенерації) вугіллю, його видозмінені форми та малі системи опалення допоможуть у прискореному темпі вирішити у містах проблеми забезпечення тепла через війну (містах, що втратили стабільне централізоване опалення).
Вугілля на тривалий період відновлення і економічно, і фізично є безальтернативним компонентом енергетичної безпеки України. Умовою безпечного проходження найближчих опалювальних сезонів.
Металургійний сектор в Україні споживає ще приблизно 13 млн.т. коксівного вугілля. У собівартості металопродукції України частка витрат на паливно-енергетичні ресурси з урахуванням вартості коксівного вугілля становить у середньому 30–40%!
Вугілля внутрішнього видобутку грає величезну роль у енергетичному балансі країни. Повернення в цей баланс шахт деокупованого Донбасу - дозволить замінити нестабільні, з потенційними логістичними перебоями морські перевезення, якими раніше імпортувалося енергетичне і коксівне вугілля. Це дозволить знизити витрати металургів, а відтак підвищить доходи держави.
Вугілля як енергетична сировина має досить багато споживачів, «заточених» насамперед на використання цього ресурсу. Наслідки війни в українській енергетиці змушують відкласти у довгу скриньку нац. програми та міжнародні договори, що передбачають радикальне скорочення видобутку та споживання вугілля Україною, під егідою кліматичного порядку денного. Це непосильні та небезпечні для національного виживання заходи. Питання, до яких можливо повернутися лише після відновлення та формування стійкої національної економіки.
Стабільна робота класичних генераторів електроенергії та теплової енергії на сьогоднішній день – для нас питання життя. Переведення енергогенераторів на спалювання природного газу – мало приваблива альтернатива з економічного погляду.
Як показали нещодавні події, потужності, які випадають через брак вугілля - замінити фактично нічим. У середньостроковій перспективі ця ситуація могла б вирішитися за рахунок збільшення частки атомної енергії, виробництва водню та електроенергії з альтернативних джерел. Але для реалізації такого курсу необхідні багатомільярдні капітальні інвестиції, десятки років часу, та трансфер технологій з інших країн (стосується насамперед водневого виробництва). У зв'язку з чим, зменшення частки вугілля, що спалюється, доречно здійснювати тільки в логіці заміщення і по-етапно, в перспективі 10-20 років.
Військові руйнування призвели до знищення виробничої та транспортної інфраструктури, відтоку людського капіталу, втрати низки технологічних можливостей - фактично закривають питання про відбудову колишнього довоєнного Донбасу: «таким як був» відбудовувати неможливо і немає сенсу. Лише деякі великі підприємства, що раніше входили у великі холдинги, можуть претендувати на відродження виробничих фондів і повторне включення в старі виробничі ланцюжки - до них підключається вугільна промисловість (особливо цінне вугілля, що коксується).
Повернені уцілілі підприємства та шахти, що пройшли ревізію, доцільно і справедливо передати у державну власність (з формулою народного капіталізму), з переданими повноваженнями новоствореному регіональному уряду в рамках адміністративної реформи (у її частині «макрорегіонів») і при пайовому управлінні з приватним капіталом (зі збереженням контрольного пакета в регіонального уряду) та представницьким органом робітничих колективів.
Частка у структурі доходів та системі управління шахт має бути розподілена між трудовими колективами, приватними інвесторами (що забезпечують технологічний підряд) та місцевим самоврядуванням, формуючи так званий робочий чи народний капіталізм. До впровадження такої системи мають бути причетні всі шахти підприємств, які були націоналізовані т.н. ЛДНР, але так і не були по суті перетворені на народну індустрію, залишаючи рівень деградуючої експлуатації людських та природних ресурсів на високому рівні, позбавляючи фінансування залежної соціальної інфраструктури. Лише поєднання державної участі у власності за участю працівників в управлінні та динамікою приватного інвестиційного інтересу забезпечить ефективність локальних програм відновлення та демократизацію суспільно-економічного життя – як крок миротворчого процесу.
Оптимізація вугільної промисловості залишить у роботі лише невелику групу економічно перспективних багатих на класичні ресурси шахт. Положення вугільної промисловості Донбасу, що залишилася у старому форматі, об'єктивно незатребуваної, за відсутності нестандартних трансформаційних підходів, - залишатиметься кризовим (низька або негативна рентабельність виробництва та продукції, заборгованість із заробітної плати, низька мотивація праці, фінансова непривабливість підприємств галузі, прив'язка до бюджетних дотацій й т. д.). Це зумовлює потребу її системної реструктуризації. Враховуючи специфіку містоутворюючого характеру вугільної галузі для Донбасу, реструктуризація не може зводитись до скорочення вуглевидобутку та тотального закриття шахт. Необхідно передбачити комплекс заходів на збереження економічної активності у вугільних регіонах, забезпечивши соціальні потреби їх мешканців, так і зберігши відтворення індустріального характеру соціальних відносин. Існуючі Типові моделі реструктуризації вугільної промисловості не підходять для Донбасу. Збереження стабільної життєвої інфраструктури високоурбанізованого краю унеможливлює «оптимізацію індустрії» ціною тотальних скорочень потужностей та робочих місць.
Нестандартне вирішення цього питання є ключем до початку побудови зовнішнього інноваційного контуру економічного ядра Донбасу.