БОРОТЬБА ЗА ГЕОКЛІМАТИЧНУ ГАВАНЬ ЄВРОПИ: УКРАЇНА

STRATEGIC GROUP SOFIA
REPORT
Дмитро Єрмолаєв

атор проекту, головред в Strategic Group Sofia
Адаптаційні заходи на територіях, найбільш сприятливих щодо проходження наслідків потепління клімату, стають єдиною інвестицією в майбутнє.
Кумулятивні наслідки кліматичних змін завдають Європі нерівномірної шкоди. В найближчому майбутньому, на тлі інших, Європейський континент, втрачаючи кліматичну колиску Середземноморського регіону, у частині своїх Центральних, Східних та Північних регіонів має шанс отримати ядро т.зв. "кліматичної тихої гавані".

У найближчі кілька десятиліть вплив зміни клімату на Україну буде менш драматичним, ніж в інших куточках світу.

Україна територіально перебуває у виграшному, з погляду кліматичної трансформації, становищі. Грамотне адаптаційне планування на місцевому та макрорегіональному рівнях здатне закласти випереджальний фундамент для створення соціально-економічної системи з «низькою економічною вартістю зміни клімату», з вигідною у сферах с/г, промисловості та енергетики пропозицією ультра-дефіцитного у світі натурекономічного ресурсу.

На тлі радикальних проблем промислового сектора ЄС із потенційним доступом до води - українське водне господарство може запропонувати довгострокові стабільні умови для внутрішньоєвропейської релокації з індустріального сектора, за умови створення комплексного плану заходів щодо стабілізації своїх водних ресурсів.

Повоєнне відновлення України зобов'язане включати деталізоване знання про поточну та майбутню зміну національного довкілля та на фундаментальному рівні закладати адаптаційну інфраструктуру в будь-яке державне планування.

Перед державою, яка бажає вижити у своїй історичній формі, стоїть принципове завдання встигнути в найближчі 5 років сформувати організаційний потенціал (систему адекватного управлінського знання) своїх державних інститутів таким чином, щоб мати можливість мобілізувати ключові зусилля національних виробничих сил на вирішення питань підготовки природно-економічних (натурекономічних) умов свого системного збереження та стати новим центром розвитку, центром накопичення капіталу.

Пошук ресурсу для повоєнної відбудови, необхідний для запуску процесів до-капіталізації нашої геокліматичної переваги, вимагає підготовки низки комплексних проектних рішень у трикутнику ЄС-Україна-Китай. Тільки в такій конфігурації це дасть можливість закрити в європейській частині світу точку неузгодженості світопорядку та гарантувати Україні довгостроковий безпечний розвиток.
Єрмолаєв Дмитро
автор проєкту

ГЛОБАЛЬНА КЛІМАТИЧНА КРИЗА ЖИТТЄВОГО
ПРОСТОРУ
Малий льодовиковий період був останнім помітним природним кліматичним зрушенням в історії Землі на початок промислової революції. Він приніс більш прохолодні, ніж у середньому, умови в Північноатлантичний регіон і охопив кілька століть приблизно з 1300 до 1850 року. Епоха Антропоцена, наступна за цим, запустила прискорений і некерований процес переосвоєння природного довкілля, трансформувавши стабільний, параметрально циклічний клімат на перманентний процес потепління. Захист від суворих наслідків якого тепер повністю покладено на плечі людини. Підтримання прийнятних параметрів нашого довкілля стає питанням суто запланованих, рукотворних дій. Кліматичний ресурс територій набуває цінності нової якості. Цілі Паризьких угод зі зниження викидів ПГ стали сильним глобальним інструментом переорієнтації економік світу на пріоритет зелених інвестицій, як способу зупинити процес потепління, але не механізму повернення до безпечного становища. На жаль, динаміка екологізації з природних причин виявилася відносно слабшою, ніж глобальне зростання споживання ресурсів та побічних викидів, необхідних для виробництва компонентів вуглецевої економіки. Лише виграючи цими діями собі невеликий час для адаптації, ми приречені на серйозні, в планетарному масштабі, зміни в просторовій перебудові інфраструктури життя і господарювання. Йдеться про втрату життєздатності одних територій й істотне скорочення здатності до соціально-економічного відтворення інших.
Адаптаційні заходи на територіях, найбільш сприятливих щодо проходження наслідків потепління, стають єдиною інвестицією в майбутнє.
Дана перспектива майбутнього світу і подібне розуміння неминучих кліматичних трансформацій стало загальною позицією численних західних наукових праць останніх років і є одним із найімовірніших сценаріїв у публічних прогностичних моделях. На основі їхнього змісту можемо з упевненістю стверджувати, що низка європейських територій є відносно регіональних та глобальних змін потенційно одними з найсприятливіших для життя та ведення господарської діяльності просторів. Це стало одним із визначальних чинників стратегічного значення України для Європи в останню декаду.

1.1 КЛІМАТИЧНИЙ ЗСУВ – ВИКЛИК ДЛЯ СВІТУ І МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ЄВРОПИ


Загальноприйнятий сценарій від IPCC про збереження високих рівнів викидів (від МГЕЗК, Міжурядової групи експертів зі зміни клімату) - SSP5-8,5 прогнозує досягнення середньої температури потепління, що перевищує 1,5°C між 2026 і 2039 з медіаною 2030-го року. Цю температурну позначку передбачалося раніше втримати у межах ПУ до 2050-го. Але динаміка поточних викидів та макроекономічна перспектива від їх прискореного зростання (із супутнім руйнуванням природного середовища зі сторони індустріалізуючихся економік Глобального Півдня) переміщує всі зведені прогнози до крайніх екстремальних значень (про що прямо повідомляють профінансовані ЄС доповіді дослідницьких проектів IMPRESSIONS, HELIX и RISES-AM):

· Світ перевищить поріг 1,5°C в період між 2026 і 2042 роками у сценарії, за якого викиди не вийде суттєво знизити. Досягнення: між 2030 та 2032 роками;

· Поріг 2°C, ймовірно, буде перевищений у період між 2034 та 2052 роками у сценарії з найвищим рівнем викидів, з медіаною - до 2043 року;

· Навіть у сценарії помірного пом'якшення наслідків, коли викиди залишаються близькими до поточних рівнів, поріг 2°C буде перевищений між 2038 та 2072 роками, з медіаною - 2052 року.

Всесвітня метеорологічна організація нещодавно підрахувала, що вже існує один із чотирьох шансів, що світ перевищить 1,5°C протягом як мінімум одного року до 2025р. Тому нелінійні наслідки від потепління 2°C повинні розглядатися як факт, що набуде сили в 20-30-літній перспективі. Помірні кліматичні сценарії, що дають шанс на контрольоване встигання за майбутніми змінами, відступають перед науковою картиною стрибкоподібних катаклізмів, з чим вже активно стикається наше антропогенне навколишнє середовище. 2022-го року цьому була свідком більша частина Європи, зустрівши рекордну за 500 років посуху.

Потепління передбачає три базові несприятливі процеси: суттєва зміна річного теплового режиму; перманентна криза доступу до прісної води, негативний баланс водних ресурсів; збільшення частоти екстремальних погодних явищ (найбільше постраждають території, розташовані біля океанічного узбережжя, поряд з районами сейсмічної активності, у басейнах, що беруть початок від гірських річок, тощо). Взаємодія цих процесів та їх кумулятивний ефект дуже різниться в світі від регіону, до регіону, формуючи нерівномірність натурекономічних ресурсів ХХІ-го століття. Ці нові кліматичні якості територій формують поняття економічної вартості зміни клімату. У зв'язку з чим над глобальною конкуренцією систем соціальної організації та систем відтворення науково-технічного прогресу надбудовується конкуренція за контроль та ефективне управління геокліматично-стійкими територіями. Зміни клімату радикально порушуватимуть та/або унеможливлюватимуть виробничий цикл більшості складних існуючих індустріалізованих видів господарської діяльності: енергетика, с/г, важка промисловість, машинобудування та ін. Всі ці кластери проектувалися на натурекономічній карті достатку минулого століття. Здебільшого їхнє просторове збереження в початкових розташуваннях складає велику проблему. Дефіцит ключового компонента, води, або вже принципово не вирішуємий, або його компенсація - економічно надвитратна.
IPCC Fifth Assessment Report (AR5): Climate Change 2014
Паризькі угоди (2015) - Метою угоди (згідно зі статтею 2) є «активізувати здійснення» Рамкової конвенції ООН щодо зміни клімату, зокрема, утримати зростання глобальної середньої температури «набагато нижче» 2°C та «докласти зусиль» для обмеження зростання температури більшої за 1,5°C.
IMPRESSIONS Integrated solutions to address high levels of climate change EU funded (Impacts and Risks from High-End Scenarios: Strategies for Innovative Solutions). Проект реалізовувався у 2013–2018 роках. Консорціум проекту складався з 26 партнерів із 16 європейських країн та підтримувався Радою експертів із 7 неєвропейських учених.
https://www.carbonbrief.org/guest-post-global-warming-edges-closer-to-paris-agreement-1-5c-limit/
https://www.dw.com/en/almost-two-thirds-of-europe-is-affected-by-drought-eu/a-62900931
Згідно з незалежними оцінками, 40% населення Землі вже до 2030 року зіткнеться з глобальним дефіцитом води - The United Nations World Water Development Report, 2021
ПРИКЛАД
«У 2020 році 87% світової електроенергії, що виробляється тепловими, ядерними та гідроелектростанціями, безпосередньо залежало від наявності води. Тим часом 33% теплоелектростанцій, робота яких залежить від наявності прісної води для охолодження, перебувають у районах із високим рівнем дефіциту води. Це також стосується 15% існуючих атомних електростанцій, частка яких, як очікується, зросте до 25% у найближчі 20 років. 11% потужностей ГЕС також розташовані у районах із високим рівнем дефіциту води. І приблизно 26% існуючих і 23% проектованих гребель ГЕС знаходяться в басейнах річок, в яких ризик нестачі води в даний час варіюється від середнього до дуже високого». (прим.авт.: І це тільки на початку шляху глобальногопотепління) – Всесвітня метеорологічна організація «Зміна клімату ставить під загрозу енергетичну безпеку», жовтень 2022.
Наслідки кліматичної трансформації найбільше вдарять по тихоокеанським прибережним та острівним урбанізованим системам, Близькому Сходу та Північній Африці, Індо-Китаю, Південній Америці:
  • Населення вразливих прибережних міст стрімко зростає: близько чотирьох з кожних п'яти осіб, яких зачепить підвищення рівня моря буде жити у Східній чи Південно-Східній Азії. На сьогодні приблизно 641 з 654 найбільших міст Китаю вже страждають від регулярних повеней, особливо мегаполіси, які розрослися вздовж узбережя;
  • У період з 2000-го по 2019-й рік у всьому світі понад 475 000 людей загинули внаслідок більш ніж 11тис. екстремальних погодних явищ, а збитки становили близько 2,56 трлн доларів США (за паритетом купівельної спроможності);
  • З десяти найбільш постраждалих країн у 2019-му році шість постраждали від тропічних циклонів. Останні наукові дані свідчать про те, що кількість сильних тропічних циклонів збільшуватиметься із кожною десятою градуса підвищення глобальної середньої температури. Підвищення частоти їх повторюваності зробить життя в зоні регулярної стихії неможливим, викликаючи інтенсивну міграцію з узбережжя в глиб континентів.
German watch report - Global Climate Risk Index 2021
A prospect that lies ahead for both the southern states of the US East Coast and the cities of Southeast Asia, which are threatened by the rising ocean.
Прогнозується, що підйом рівня моря наприкінці століття буде швидшим за всіх наукових сценаріїв, включаючи ті, які сумісні з досягненням довгострокової мети по утриманню температури, що зафіксована в Паризьких угодах! Підвищення середнього рівня моря становитиме до 0,84 м (0,61–1,10 м, ймовірний діапазон; RCP8.5) до 2100 р. порівняно з 1986–2005 роками. Після 2100 року рівень моря продовжуватиме підвищуватися протягом століть (високий ступінь достовірності). Антарктика може дати ще до 28см підйому води (RCP8.5, верхня межа можливого діапазону) до кінця століття.

Ризики для світової продовольчої безпеки:

1) Криза сталості рибного господарства. Існують достатні докази зниження загальної продуктивності сільського господарства у глобальному масштабі за останні півстоліття, що пов'язане з наслідками глобального потепління. Однак глобально при цьому страждає і продуктивність в океанах, хоча сам інтенсивний вилов тут не єдиний фактор. Відбувається пресування рибних популяцій, що пов'язано як із інтенсивним підкисленням океану - це наслідок підвищення CO2.

Криза продовольчого постачання, яка розвинеться на територіях, що зіткнулися з жорсткими наслідками глобального потепління, буде додатково посилено для прибережних країн (багато з яких є великими державами з великим населенням: Китай, Індонезія, Японія, В'єтнам та ін.). Цей тренд формується вже протягом 70-ти років. Після закінчення 40-х світові рибні промисли керувалися як невичерпний економічний ресурс, що призвело до масового розширення промислового рибальства. Серед «рибних країн» із найбільшими для себе ризиками продовольчої безпеки зіткнуться найбільші експлуатанти океану.

Зарубіжний рибальський флот Китаю складається з більш ніж 3000 суден, штурмуючи океан від Африки до Антарктики та Тихого океану. Наприклад, майже половина риби, спійманої у відкритому морі, опиняється в трюмах китайських і тайванських суден.

Глобальна риболовна промисловість вийшла на такі параметри: 60% запасу популяції риби екстрактується максимально зі шкодою для унеможливлення майбутнього відтворення (процес лише посилюється із року в рік) і 34% виловлюється із перевищенням межі, прирікаючи популяції на зникнення. За останні 20-ть років цифра цієї сверексплуатації зросла на 7%. Динаміка загрозлива і не враховує пов'язаного удару по рибним екосистемам від ефектів подальшого глобального потепління.

За даними Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН, третина комерційних рибних запасів видобувається на нестійких рівнях, а 90% повністю експлуатуються.

Доповідь МСОП (Міжнародного союзу охорони природи) підкреслює нашу тезу різкішим висловлюванням: «Потепління океану цілком може виявитися прихованою проблемою нашого покоління».

У той же час, європейські країни в глобальному масштабі належать до найменш уразливих до впливу зміни клімату на продовольчі ризики в сфері рибальства.

1) Криза сталості с/г. Існують також наслідки для інших аспектів продовольчої системи, частково через екстремальні явища, пов'язані з кліматом. До яких відносять: теплові хвилі, посухи та повені, що призводить до продовольчих потрясінь та інтенсифікується з кожним роком у відповідних уразливих регіонах. Як наслідок - скорочення виробництва продовольства та збереження біднішої різноманітності самого продовольства. Ці події найближчим часом остаточно зруйнують прогнозовану циклічність в сільскогосподарських регіонах, що роками визначало відносну безпеку тендітної продовольчої системи багатьох країн. Межа доступності продовольства буде досягнута ще до 2°С потепління – подальший сценарій веде лише до погіршення ситуації.

Залежно від сценаріїв зростання чисельності населення та потепління протягом наступних 50! років прогнозується, що від 1 до 3 мільярдів людей залишаться за межами кліматичних умов, які добре служили людству за останні 6000 років. За відсутності пом'якшення клімату або міграції значна частина людства буде знаходитися під тиском середньорічних температур, вищих за ті, що будь-де можна спостерігати сьогодні.

Незважаючи на значні психологічні, соціальні та політичні бар'єри для міграції, зміна географічного розподілу людського населення та сільськогосподарського виробництва є ще однією ймовірною частиною спонтанної або керованої адаптаційної реакції людства на зміну клімату.

На тлі інших територій Європейський континент, втрачаючи кліматичну колиску Середземноморського регіону (що зіграв свого часу саме завдяки клімату ключову роль у формуванні Західної цивілізації) у частині своїх центральних, східних та північних регіонів має шанс отримати ядро ​​т.зв. "кліматичної тихої гавані".


The state world fisheries and aquaculture 2020
Future of the human climate niche (2019. Chi Xu, Timothy A. Kohler,Timothy M. Lenton, Jens-Christian Svenning, Marten Scheffer)
Мал.1. Середні річні температури від 17 до 22°c становлять режим прогнозованої температурної ніші людства у 2070-му році відповідно до сценаріїв RCP8.5 та SSP3. ЗА поточного клімату такі умови поширені у сірих зонах, але за прогнозами зміняться на затінені зони (анти-ніша) до 2070-го (RCP 8.5). Кольори фону становлять поточні середньорічні температури (Future of the human climate niche. Chi Xu et al).

2. МАЙБУТНІЙ КЛІМАТ ЄВРОПИ: НОВІ ПАРАМЕТРИ СЕРЕДОВИЩА ПРОЖИВАННЯ І ЗАГРОЗИ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІЙ СИСТЕМІ


I. Температурний режим. До періоду 2040-2069 років середня тривалість термічного літа в Європі збільшиться майже на 30 діб порівняно з 1971–2000 рр., а зима скоротиться на 30–60 діб. Терміни теплих днів розтягуються, а настання осені зміщується ближче до зими. В ансамблі прогностичних моделей спостерігається висока лінійна кореляція між середньорічним підвищенням температури та подальшими зрушеннями класичних термічних сезонів. Довге сухе літо виходить за межі звичних трьох місяців, що створюватиме екстремальні умови в регіонах, які з географічних причин не можуть компенсувати дефіцит вологи опадами за осінньо-зимовий період. Збільшення частоти літніх теплових хвиль з Африки лише посилюватиме цю ситуацію, сприяючи в уже й так перегрітих зонах втраті врожаїв, виведенню з ладу технологічних процесів індустріального сектора.

В осінні та зимові місяці зміна температури в Північній та Східній Європі буде вищою (до 3°С) порівняно з Південною Європою (1–1,5°С). Що однак дає перевагу країнам, які раніше мали контрастні сезони, ніж країнам Півдня, які й так наразі перегріті. Потепління взимку збільшується від західних прибережних районів Європи до східних континентальних просторів. За нашою нинішньою траєкторією до сценарію RCP8.5 (середнє підвищення приблизно від 3,6 до 5,4°C в Європі до 2100-го року), кількість смертей, пов'язаних зі спекою, в Європі може зрости приблизно з 25тис. на рік в сценарії із стримування потепління, до більш ніж 100тис. до 2050-х (без адаптації). Наслідки сильно відрізняються в різних кутах Європи, притому в південній та центральній Європі спостерігається особливо значне зростання смертності, пов'язаної зі спекою.

[Тим не менш, у сусідів Європейського континенту очікуються набагато екстремальніші режими: наприклад, у Нью Делі зараз 6 місяців на рік середня температура тримається на рівні 32°С, а при RCP8.5 до 2050-го буде складати вже 8 місяців. Якщо європейське Середземномор'я рухається до поточних літніх температур Північної Африки, то густонаселені райони того ж Єгипту, Індії, Бангладеш, Пакистану та ін. найближчим часом переживатимуть сезони, здатні відразу запустити нове велике переселення народів.]

ІІ. Водний режим. Усі кліматичні моделі сходяться в одному: середземноморський пояс Півдня Європи рухається до екстремальної перманентної посухи, а для частини територій загрозою стане опустелювання. Іспанія, Португалія, Південь Франції, майже вся Італія, Балкани та Греція – території знакового для Європи виробництва продовольчих товарів – будуть втрачати свою здатність до відтворення регулярних як природних, так і тепличних урожаїв. Термічний та, як наслідок, експлуатаційний дефіцит води стає перманентним вироком. Соціально-економічні наслідки цих процесів на поверхні виглядають нерозв'язними.

Важливо вносити тему води в дискусії про зміну клімату разом з CO2, оскільки це підвищить розуміння нашого ландшафту, що швидко змінюється слідом за кліматом.

Екстремальні посухи траплятимуться в Європі частіше, ніж кожне друге літо. У таких регіонах, як Альпи, Франція, Середземномор'я та Піренейський півострів, кількість екстремальних літніх посух збільшиться ще на 50%. Це викликає дискусії щодо необхідності реалізації заходів із пом'якшення наслідків кліматичної кризи в Європі: адаптації до літніх посух та запасання води взимку. Кліматичні прогнози показують, що до кінця XXI століття очікуються більш часті та екстремальні погодні явища. Існуючі дослідження свідчать, що Європа рухається до майбутнього, коли статус кожної посухи посилюватиметься від сильної до екстремальної.

Підвищення температури тягне за собою підвищення ризиків, пов’язаних з екстремальними водними явищами. Заселені морські Атлантичні узбережжя і облаштовані на річках міста (насамперед річки, пов'язані із гірськими системами) з переваги торгової інфратсруктури обертаються величезними ризиками спустошливих природних стихій.
Climate Change in Central and Eastern Europe Ivonne Anders, Judith Stagl, Ingeborg Auer, and Dirk Pavlik
Hot Spots and Climate Trends of Meteorological Droughts in Europe–Assessing the Percent of Normal Index in a Single-Model Initial-Condition Large Ensemble.: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frwa.2021.716621/full
Мал. 2. Екстремальні ризики існування в океанічній та гірській водних системах Європи: Збитки від повені внаслідок прибережної та річкової повені класу «1 раз на 100 років» у 2080-х роках (тис. євро на клітину сітки) для двох комбінацій сценаріїв: підвищення температури на 2-3C зі стійким соц-економ. розвитком (SSP1 x RCP4.5, ліворуч) і крутіша траєкторія зміни клімату (3,6-5,4C) з інтенсивним розвитком (SSP5 x RCP8,5, праворуч). (Важливо уточнити, що стара класифікація повеней «1 раз на 100 років» останнім часом стикається з уточненням: нещодавно США пережили рік у рік «столітні повені». Дистанція великих погодних стихій починає кратно скорочуватися)
ІІІ. Продовольство. За даними (IPCC6, 2023): через поєднання спеки та посухи до початку другої половини XXI-го століття прогнозуються значні втрати сільськогосподарського виробництва для більшості європейців, що не буде компенсовано збільшенням опадів у Північній Європі (висока достовірність). Втрата врожаю кукурудзи досягне 50% у відповідь на 3°C РГП (рівень глобального потепління), особливо у Південній Європі. Урожайність деяких культур (наприклад, пшениці) може зрости у Північній Європі, якщо потепління не перевищить 2°C.

Мал. 3.. Зміна стоку в залежності від температури (Зверху) та відповідна зміна зволоження (Знизу) - Загальним трендом є контраст сприятливих умов між Південно-Західною та Центральною/Східною Європою Північ. Дефіцит в одних компенсується новими надлишками в інших. (High-end climate change in Europe Impacts, Vulnerability and Adaptation, EU Project)

IMPRESSIONS: У Північній Європі, навпаки, продуктивність сільського господарства може зрости завдяки вищим температурам, більш тривалому вегетаційному періоду та, можливо, ефекту добрива CO2, якщо буде відповідна адаптація. Очікується, що внаслідок цих змін системи сільського господарства перемістяться на північ: орне землеробство може все більше зосереджуватися на північному сході, а інтенсивне тваринництво – на північному заході.

Мал. 4: Уразливість щодо забезпечення продуктами харчування в Європі у 2080-х роках SSP4 x RCP4.5 (висока соціальна нерівність та просторова невідповідність між виробництвом їжі та попитом) та SSP5 x RCP8.5 (просторова невідповідність між виробництвом харчових продуктів та попитом, також сильна зміна клімату, як найімовірніша траєкторія status quo).
На відміну від посухи, нестача води є не тимчасовою кризою, а скоріше структурним дисбалансом між наявною водою та попитом, який змінюється в залежності від сезонів та змінного характеру економічної діяльності. На промисловість припадає понад 80 відсотків водозабору по всьому світу. Водна криза, яка проявилася на промисловому судноплавстві в Центральній Європі 2022-го року, як і на енергетиці з промисловістю, дала ясно зрозуміти, що для цього простору керовані компенсаторні механізми, такі як геоінженерія, досягли своєї межі. Директивні органи в Європі вже планують водо-дефіцитніше майбутнє, не знаходячи дотсупних прямих рішень. Через геофізичні та технологічні обмеження адаптація стає все складнішою при РГП 3°C і вище; жорстких обмежень споживання води, ймовірно, вперше буде досягнуто у деяких частинах Південної Європи (демонстраційною моделлю, для наочності, є сьогоднішня екстремальна ситуація водної кризи у столиці ПАР).

IV. Вплив на промислове виробництво. Пересушені європейське літо із зимою відбуватимуться все частіше, згідно з новим дослідженням німецької метеорологічної служби. Найбільша частина води у тій же Німеччині використовується для охолодження електростанцій та промислових виробничих процесів. Існують порогові значення, які можуть призвести до того, що електростанції будуть змушені скорочувати виробництво енергії або навіть повністю зупинятися в спекотне літо, бо влітку річкова вода для охолодження починає перевищувати технічний поріг температур. Крім того, екстремальні погодні явища теж почнуть робити свій внесок у європейську кліматичну вразливість: очікується, що щорічні втрати від повеней по всій Європі можуть збільшитися вп'ятеро до 2050-х років, а до 2080-х — у сімнадцять разів.

ЄС залежить від товарів, вироблених у регіонах, уразливих до впливу дефіциту води (у т.ч. с/г продукція т.зв. богарного, дощового землеробства) – це величезна загроза, потенціал якої лише набирає обертів. Поточне стратегічне значення таких торгових регіонів-партнерів як Південно-Східна Азія та Південна Америка збільшується для Європи. Але нелінійне зростання кліматичного впливу на місцеві економічні водні ресурси (як і зростання частоти повторюваності природних руйнівних катаклізмів, що впливають на виробничі процеси), робить європейську економіку ще більш вразливою в довгостроковій перспективі. Потенційний каскад внутрішніх втрат у виробництві через стихії і дефіцит води буде посилюватися непередбачуваним дефіцитом поставок з регіонів світу, набагато сильніше схильних до екстремальних проявів наслідків дестабілізованого і мінливого клімату.
ДОВІДКА
(Доповідь Офісу Національної Розвідки США 2012: «Глобальна водна безпека. Оцінка розвідувальної спільноти США»)
«Торгівля продуктами із високим вмістом води («Віртуальна вода»). Світовий економічний форум прогнозує, що майбутній попит на воду для багатьох економік, які швидко індустріалізуються, Південної Азії, Близького Сходу і Північної Африки — які забезпечують приблизно 2,5 мільярда осіб — можна задовольнити лише через збільшення торгівлі. Хоча вода не є товаром, який продається безпосередньо на відкритому ринку, вона життєво важлива у виробництві продуктів харчування та інших товарів, якими торгують у всьому світі. Глобальні ціни на товари включають вартість води (віртуальної води) та інших ресурсів, які використовуються у виробництві. Країни Близького Сходу та Північної Африки частково усунули проблему нестачі води, купуючи продовольчі товари з високим вмістом води. Фактичний вміст води еквівалентний наявності іншої річки Ніл, що впадає в даний регіон. Посилення дефіциту води і зростання цін на продовольство буде створювати все більші виклики для всіх, крім найбагатших країн у цих регіонах, які можуть дозволити собі субсидувати продовольство, як правило, завдяки доходам від викопного палива.»
Кумулятивні наслідки кліматичних змін завдають Європі нерівномірну шкоду. Ряд її регіонів потенційно спроможні сформувати компенсаторний ареал розвитку, забезпечивши своєю територією баланс безпечного зростання: «Європа від Норвезького до Чорного морів».
http://www.bmbf.wasserfluesse.de/#15
До середини століття в Північній Європі дуже довге літо становитиме явну більшість; ймовірність коливається від 60 до 70%, на узбережжях Північного Льодовитого океану навіть >80%. (Intl Journal of Climatology - 2020 - Ruosteenoja - Thermal seasons in northern Europe in projected future climate.pdf)

3. УКРАЇНА - НАТУРЕКОНОМІЧНИЙ РЕСУРС СВІТУ

Україна займає міцну кліматичну позицію: за недавньою оцінкою, вона відноситься до країн із найменшою схильністю до глобального впливу кліматичних змін та низькою вразливістю багатогалузевого розвитку від впливу глобального потепління.


У найближчі кілька десятиліть вплив зміни клімату на Україну буде менш драматичним, ніж в інших частинах світу (фіксує доповідь ZOI, Швейцарія, Сlimate change Eastern europe 2012). За даними Міжурядової групи експертів зі зміни клімату (МГЕЗК), країни Східної Європи менш вразливі до зміни клімату, ніж острівні чи високогірні держави. Проте значні зміни температури та кількості опадів з корекцією річкових стоків створюють нову карту українських натурекономічних ресурсів.


Щодо наслідків зміни клімату в Україні було проведено такі значущі дослідження: «Вплив зміни клімату в Україні» (Met Office, СБ, 2021); «Україна і політика протидії зміні клімату: економічний аспект: аналітична доповідь» (Центр Разумкова, Украина, 2016); S.Boychenko, others. Long-time changes of the thermal continentality index, the amplitudes and the phase of the seasonal temperature variation in Ukraine (Геофизический Журнал, №3, т. 40, 2018, Украина); S.Boychenko, others. «Features of climate change on Ukraine: scenarios, consequences for nature and agroecosystems» (Proceedings of the National Aviation University. 2016. N 4(69), Ukraine); «Зміна клімату: наслідки та заходи адаптації: аналітична доповідь» (НІСД, 2020, Украина); Iulii Didovets, others. «Climate change impact on water availability of main river basins in Ukraine» (Journal of Hydrology: Regional Studies 32, 2020); «Аналіз впливу кліматичних змін на водні ресурси України» (Центр екологічнихініціатив «Екодія», 2021, Украина); «Сlimate change in Eastern Europe» (ZOI, 2012, Switzerland). На основі можна сформувати загальний однозначний тренд.


Консолідований прогноз.

Усі нижчеперелічені процеси (навіть за відсутності адаптаційних заходів) відносно світових наслідків та наслідків у решті Європи за всіх можливих сценаріїв зберігають за Україною статус країни з помірною економічною вартістю зміни клімату.


Глобальне потепління протягом наступних десятиліть матиме суттєво полярні позитивні та негативні ефекти в залежності від переформатованих внутрішніх кліматичних зон:

1. Південь України та Південний Схід України переходить у режим надмалих опадів, довгого літа, що висушує, та короткої й бідної на опади зими. Північ Центру, Північ та Захід навпаки при зростаючому літньому вегетаційному періоді отримає в осінньо-зимовий період приріст на 15-20% опадів;

2. Проекції змін температури повітря до середини XXI ст. (2031-2050 рр.) вказують на однозначне підвищення температури у всі місяці року по відношенню до сучасних значень. Максимальні прирости отримані для грудня (2,2 ± 0,4°С). На відміну від попереднього періоду, у січні також очікується значне потепління (1,7 °С ± 0,5°С). Холодний період, зокрема, зимові місяці, стануть значно теплішими. Згідно з жорстким сценарієм, у найближчому майбутньому (–2040 рр.) очікується підвищення середньої річної температури повітря на 1,3C–1,4С. У середньостроковій перспективі (2041-2060) - на 2,8°С-3.1°С, а у довгостроковій (2060+) - на 4.4°С-4.9°С проти референтного періода (1981-2010).

Якщо зараз одна з основних глобальних проблем полягає в мінливості енергетичної безпеки, то за умови інтенсивної зміни клімату на передній план ексклюзивно вийде питання «водної безпеки»:

§ У країнах Центральної та Східної Європи, включаючи Україну, стік річок у середині XXI ст. у літній період знизиться на 50%. Гідрологи Дрезденського університету (Pluntke et al., 2010) оцінюють зменшення стоку у басейні Західного Бугу під впливом зміни клімату на період до 2080-го року на 24,5–28%. Дослідження М.С.Лободи та М.А.Козлова (Лобода та Козлов, 2020) показали, що до 2050-го р. по траєкторії RPC4.5 зміни водних ресурсів досягнуть мінус 50–60% на Півдні та мінус 10% на Півночі. За траєкторією RPC4.5 відповідно – мінус 60% на Півдні до мінус 30-40% на Півночі України.

§ Для Півдня України формується наступний негативний тренд: з 2040-го р. можливе припинення місцевого поверхневого стоку у маловодні роки у Херсонській, Одеській, Миколаївській, півдні Дніпропетровської та Запорізької областей. Йдеться про зональні водні ресурси місцевого значення, так званий «кліматичний сток», який чутливий до потепління клімату. У Запорізькій області «кліматичний сток» може знизитися у 10 разів, на Дніпропетровщині - у 6 разів, у Миколаївській - у 3,6 рази, а у Криму — у два рази. Водопостачання вказаних регіонів залежить прямо від водних ресурсів місцевого стоку, і з минулого століття покладається переважно на рукотворну систему магістральних каналів, водопроводів, водосховищ - систему водозбору з великих магістральних річок. Однак кліматичні зміни зроблять міську та с/г інфраструктуру в даній частині України абсолютно залежними від штучної інфраструктури великих річок, позбавляючись місцевого ресурсу вологи.

Щорічно значна кількість води (15 км3) перерозподіляється територією України за допомогою магістральних каналів та водопроводів. Обсяг втрат води під час транспортування оцінюється в 2,0 км3 на рік. Більше третини води, що подається в зрошувальні системи, втрачається через низький технічний рівень і знос гідротехнічних споруд.

Основним джерелом водних ресурсів в Україні є води поверхневого річкового стоку, вплив клімату на цю категорію природних вод найчастіше проявляється у формуванні двох протилежних тенденцій:

- тенденція до зменшення водного стоку з території України та відповідно до зменшення запасів місцевих водних ресурсів;

- збільшення водного стоку в окремі сезони та місяці року на окремих територіях, формування катастрофічних паводків та повеней (переважно в Західних регіонах сьогодні, але з перспективою прояву на Півночі).
Global exposure and vulnerability to multi-sector development and climate change hot spots: Edward Byers et al 2018 Environ. Res. Lett. 13 055012
«Development of scientific ambush adaptation of the water state of Ukraine to possible climate change due to the improvement of hydrological indications in the main river basins». Report on the implementation of the NDR (ukrainian), 2011
Water strategy of Ukraine for the period until 2025 (scientific basis)(ukrainian), 2015
Паводки 2023-го року на Півночі України проявили лише початок довгстрокового тренду.
Вплив зміни клімату на сільське господарство. Очікуються наступні зміни (але в рамках нерівномірних по с/г територіям трансформацій: «класичний Південь» втрачає, інші набувають потенціалу – це відбувається в рамках переміщення до Півночі кордонів площ обробітку сільськогосподарських культур):

· перенесення строків посіву озимої пшениці на 40–50 днів пізніше;
· підвищення температури у період зимового спокою на 4–8°С;
· зниження суми негативних температур, що характеризують умови зимівлі, у 3–4 рази;
· скорочення періоду зимівлі на 1,5–2,0 місяці;
· сприятливі умови для фотосинтетичної продуктивності сільськогосподарських культур та підвищення загальної врожайності культур у 1,2–1,4 рази;
· термін настання фази стиглості буде раніше на 1–2 місяці.

Щоб уникнути негативних наслідків зміни клімату, необхідно удосконалювати систему управління земельними ресурсами та використовувати методи селекції сільськогосподарських культур для запобігання деградації земель та опустелювання.

На тлі радикальних проблем промислового сектора ЄС з потенційним доступом до води - українське водне господарство може запропонувати довгострокові стабільні умови для внутрішньоєвропейської релокації з індустріального сектора. Це стане релевантною політикою за умови створення комплексного плану заходів щодо стабілізації українських водних ресурсів та вирішення питання втрат води на тих українських територіях, які середньостроковий план кліматичних регіональних змін буде визначати як найбільш перспективні та пріоритетні.
НАТУРЕКОНОМІЧНІ СТАБІЛІЗАЦІЙНІ ЗАХОДИ: базові умови для інвестиційної першості та внутрішньоєвропейської кліматичної релокації.
Повоєнне відновлення України зобов'язане включати деталізоване знання про поточну та майбутню зміну національного довкілля. Давно застаріла, а потім і зруйнована, пошкоджена військовими діями економіка, інфраструктура та міста не можуть бути відновлені у старих картах та формах – це був би нежиттєздатний для наступного покоління підхід та небезпечний для сьогоднішнього. Попереднє проектування країни спиралося на стабільну, помірну модель довкілля. Кожен український регіон уже перебуває у власному сценарії розвитку теплового та водного балансу, радикально змінюються умови для звичної флори (в т.ч. у с/г), водні ресурси «виростають» за межі режиму старої системи менеджменту. Потрібне нове перепроектування країни.

Україна територіально перебуває у виграшному, з погляду кліматичної трансформації, становищі. Грамотне адаптаційне планування на місцевому та макрорегіональному рівнях здатне в післявоєнній перебудові закласти випереджальний фундамент для створення соціально-економічної системи з «низькою економічною вартістю зміни клімату», з вигідною у сферах с/г, промисловості та енергетики пропозицією ультра-дефіцитного у світі натурекономічного ресурсу. Стабільний доступ до води, помірний температурний режим будуть базовими умовами, які сформують інвестиційний паспорт території.

Приклади необхідних заходів по стабілізації водних ресурсів України:

1) Необхідна система сезонного менеджменту: інженерні рішення, які допоможуть в балансуванні нових дефіцитів і профіцитів води, що запобігають літньому та передзимовому тяжкому дефіциту, та одночасно керуючих небезпечним паводковим обсягом води навесні. У низці регіонів реалізація підходу акумулювання надлишку водного стоку для подальшого використання в періоди жорсткого водного дефіциту (в т.ч. міжрегіональний перетік) дозволить частково вирішити сезонну різницю в доступності водних ресурсів;

2) У планах адаптації має враховуватись, що найбільша кількість водних ресурсів України (58%) зосереджена у річках басейну Дунаю у прикордонних районах України, де потреба у воді не перевищує 5% від її загальних запасів. Тому споживання вод даного регіону (Дунай та притоки) можливе і для задоволення потреб споживачів інших регіонів України (особливо промислово розвиненої Нижньої Наддніпрянщини). Грамотні рішення щодо компенсації дефіциту Півдня України, особливо для промислово перспективних районів, можливі через геоінженерні рішення в системі транскордонного співробітництва, задіюючи організаційний потенціал відповідних Єврорегіонів;

3) Важливо усунути «кліматичну сліпоту» у поточних спробах вирішення проблеми води на дефіцитних територіях. Короткострокові малоадаптивні рішення – недозволена розкіш, а в довгій стратегії національної адаптації - злочинні щодо локальних вразливих ресурсів. Йдеться про такі рішення як будівництво систем інтенсивного зрошення на територіях, де дане будівництво спирається на запаси підземних вод та/або канальне відведення води з нестійких наземних джерел (кліматичний паспорт яких у найближчому майбутньому передбачає висушування та опустелювання). Це дає короткострокові вигоди фермерам, які використовують іригацію, але можуть призвести до перманентного виснаження місцевих водних ресурсів. Територіальна експертиза натурекономічного потенціалу дасть інструмент виявлення українських територій (регіонів) найбільш придатних для конкретнрого профілю промислової діяльності;

4) Зміна ставлення до води як довгострокова державна політика: раціональна економія, припинення забруднення, використання підземних вод, максимальне очищення та оборотне водокористування, оздоровлення природних річок, озер, заплав, дельт, прибережних зон, боліт та водно-болотних угідь та ін.

4. ПОВОЄННА УКРАЇНА: ПЕРШІ ОРГАНІЗАЦІЙНІ КРОКИ У СТВОРЕННІ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ «КЛІМАТИЧНОЇ ГАВАНІ»

"Швидко закривається вікно можливостей для забезпечення придатного для життя та стабільного майбутнього для всіх" – Міжурядова група експертів зі зміни клімату-ООН, 2023
UN Intergovernmental Panel on Climate Change, 2023
Боротьба за виживання.

Планетарні кліматичні зміни з їх екстремальними глобальними наслідками поки що лише на зародковому рівні формують соціально-економічну мобілізацію, доцільну загрозі, що насувається. Різноманітні політики по скороченню парникових газів, за результатами, лише слугують стимулюванню промислового виробництва. Наслідки, що йдуть за досягнення глобального підвищення температури в 1.5С і 2С, невідворотні - результати викидів інерційні і їх актуальні обсяги ще доведеться пережити.

Перегони озброєнь і польоти в космос у 1960-ті роки стали найбільш наочним прикладом високої якості мобілізації суспільних ресурсів та зусиль, що координувалися насамперед державою, які нам необхідні для підготовки до життя у майбутніх кліматичних умовах. Наступний етап т.зв. «інновацій з мобілізації», на відміну від періоду Холодної Війни, характеризується зміною об'єкта зусиль і виходить за рамки тільки техніки, вимагаючи і соціальної інновації теж. Від пошуку принципово нових видів зброї зміщуючись до винаходу нових засобів захисту, іншого способу суспільної організації, що знаходяться виключно у цивільній сфері. Жах війни активно відтісниться на другий план, порівняно з масштабними викликами, що створює швидка зміна клімату та його глобальні наслідки для нашого життя.

У найближчі 20-25 років наш світ виявить інтенсивний потік локальних і національних катастроф і «крахів», спричинених впливом зміни клімату на наше середовище. Це зробить розробки у сфері просторової адаптації та рішення у сфері локальної геоінженерії, системної національної та регіональної гео-інфраструктури фундаментальною основою виживання цілих країн та їх об'єднань. Перед державою, яка бажає вижити у своїй історичній формі, стоїть принципове завдання встигнути в найближчі 5 років сформувати організаційний потенціал (систему адекватного управлінського знання) своїх державних інститутів таким чином, щоб мати можливість мобілізувати ключові зусилля національних виробничих сил на вирішення питань підготовки природно-економічних (натурекономічних) умов свого системного збереження (як цілісної соціально-економічної системи), і, що найголовніше, - здібності на загальному фоні світового краху життєвих просторів стати новим центром розвитку, центром накопичення капіталу.

Післявоєнній Україні надається останній у ХХІ столітті шанс поборотися за можливість стати частиною економічного ядра т.зв. Західного світового полюса. Пострадянське довоєнне минуле, з його початковими високими стартовими індустріальними позиціями, було добровільно нами переосвоєно і витрачено у ролі світової периферії з усіма наслідками, що випливають звідси: перманентне зниження норми прибутку (примітивна номенклатура вироблених національною економікою товарів); схлопування обсягу сукупного суспільного багатства, доступного для внутрішніх соціально-економічних інвестицій; зниження національних науково-технічних компетенцій. Як результат - національна економіка вбудовувалася у світовий розподіл праці на правах ведомої, несамостійної, змушеної бути сильно залежною від глобальних економічних циклів. Пройдена трансформація не є остаточною, але для здійснення альтернативного повороту до перетворення на самодостатню індустріальну націю не підходять розповсюджені рецепти. В України для цього відсутній набір класичних стартових «ресурсів» розвитку, які в історії визначали центр світової економіки або високорозвинених співзалежних з ним країн. Однак, саме внаслідок руйнівних наслідків, які привнесли у світ найрозвиненіші та найбільші з таких країн – розігнавши глобальне потепління – в України з'являється найцінніший капітал ХХІ століття – натурекономічний ресурс території. І займатись його грамотним управлінням необхідно вже сьогодні.
Шостий звіт про оцінку зміни клімату від Міжурядової групи експертів ООН - IPCC6 - 2023
Організаційний капітал: здатність ефективно поєднувати елементи суспільного виробництва.
ДОВІДКА

У XX столітті склалася принципова формула, що визначала успіх від т.зв. «наздоганяючої модернізації» для країни, що підключалася до глобального світу. Формула, якість реалізації якої, визначала місце в ієрархії у регіональних і світових системах поділу праці - тобто міру включенності у гонку за право бути частиною т.зв. «ядра», розпорядника факторами переміщення капіталу.

Ця формула складалася з унікальної комбінації, здатної на поточному етапі ефективно реалізувати техніко-технологічні досягнення донора інвестицій. Комбінація складається з просторово-природного, організаційного[1] (що включає людський і культурний) та ресурсного потенціалів - комбінації, яка у відносному вираженні, у розрізі факторів виробництва, має забезпечувати підвищену норму прибутку для донора, що інвестує у цей простір. Яскравими прикладами такого трансформуючого «входження» стали історії індустріалізації СРСР та Червоного Китаю. В обох випадках зовнішній капітал підключав дані економіки до певного, ним контрольованого, техніко-технологічного устрою. Заводячи їх в глобальну систему із собою на чолі. Отримуючи або великий обсяг ресурсів, що підключаються до глобального ринку (паралельно заробляючи в процесі передачі в користування вже добре відпрацьованого технологічного укладу: інженерні рішення, верстати, заводи «у зборі» і т.д.) та/або отримуючи високоефективний виробничий майданчик, як у випадку з Китаєм. Внутрішній національний саморозвиток (та сама «формула успіху») на базі набутих навичок – вже продукт зрілості місцевих еліт та здатності отримувати національну вигоду з логіки глобального переміщення капіталу.

Якщо Китай на даний момент став гігантом з виробництва середньотехнологічних споживчих і промислових товарів і комплектуючих (отримавши довгострокову владу у світовій економіці саме як незамінний гравець промислового постачання), то СРСР, закладену західним капіталізмом промислову базу, розтратив на ВПК, так і залишившись сировинним гравцем вже в ролі Росії, не вийшовши з подібної своєї глобальної ролі далі дореволюційної імперії.

Проте здатність Китаю стати альтернативним «ядром» внаслідок власних зусиль, як і можливість Західному ядру зберігати своє домінуюче становище, визначатиметься навіть не найближчими науково-технічними проривами якоїсь із сторін. Здатність відтворювати стабільність соціально-економічних систем в екстремальних перипетіях клімату, що змінюється, - головний виклик для лідерів. І для повоенної України – це єдиний природний великий капітал, з яким можливо віднайти стратегію швидкої модернізації.


Нині розгортається змагання за формування кількох т.зв. ядер (полюсів) з певною регіональною прив'язкою, причому супроводжує це внутрішньополюсна конкуренція за лідерство у праві визначення параметрів організації влади у структурі виробництва. Ця нова картина історії, де текуча гегемонія (liquid hegemony) замінює старі двополюсні або однополюсні моделі, випливає з особливостей передового технологічного укладу, що домінує (спільне відтворення 5-го і 6-го). Здатність відтворювати ці уклади є умовою можливості конкуренції за глобальне лідерство й вимагає широкої міжнаціональної кооперації, із формуванням відповідних союзів. Подальший розвиток науки і техніки стає (у зв'язку з кількістю складових частин науково-виробничого процесу) можливим лише у системі з відповідним широким розподілом праці. Претенденти на ядро ​​таким чином мають по суті закриту (недоступну) техніку та технологію, освоєння яких власними силами для конкурентів стає завданням десятиліть цілеспрямованої роботи, за умови, що конкурент стоїть на місці й не розвивається. Це дає можливість реалізовувати політику технологічного імперіалізму, по суті отримуючи «платформну» владу на ринках: лише користувальницьке підключення до технології дає можливість зберігати конкурентоспроможність, тоді як масштабування застосування технологій робить її власника природним монополістом. Яскравий приклад - технології виробництва мікропроцесорів. Самі їх архітектури, як і технологія виробництва, є глобально справою та компетенцією лише кількох країн та компаній.

Наприклад, голландський виробник обладнання для виробництва чіпів ASML є єдиною компанією, що володіє технологією найтоншого техпроцесу в мікроеоектроніці. При цьому Тайвань є вже на порядок меншим у системі гравцем, забезпечуючи просто високу якість організації виробництва готової продукції на голландських верстатах. А Китай вже є кінцевим промисловим споживачем готової продукції, використовуючи її в масовому виробництві споживчих товарів. Подібна технологічна влада «ядра» проявила себе в недавній історії з антиросійськими санкціями: Росія отримала заборону на розміщення замовлень з виробництва мікроелектроніки на Тайвані, втративши на національному рівні можливість розвивати мікроелектронний сектор економіки як такий.

Подальший рух у бік майбутньої науково-технічної революції зможуть дозволити собі лише деякі форми об'єднання, союзи, здатні організувати в собі цей поділ праці, додатково правильно і ефективно організувавши внутрішньосоюзну ресурсно-виробничу профілізацію кожному з суб'єктів. Що дозволить мобілізувати ресурс, необхідний для потенційної трансформації до майбутнього технологічнго укладу. Політика національного самозабезпечення неможлива за нових умов (практика стверджувати протилежне стане у майбутньому для деяких країн історичною трагедією закріпленої відсталості).

Умови, на яких національні держави отримають своє місце у союзному розподілі праці, визначать часові параметри стабільності цих кооперацій. Модернізуючі та розвиваючі форми взаємодії, а не старі екстрактивні моделі щодо периферій – матимуть найбільшу стабільність.

Конкуренція глобальних полюсів вперше проходитиме у новій якості. Розгортаючись безпосередньо навколо пропонованих «третім сторонам» умов участі та глибини включення їх у виробничі ланцюжки, та готовності включити у певний підвищений технологічний уклад. Напрацювання багатосторонніх відносин, які перетинаються з різними «ядрами» в окремих сферах економіки та науки, стане головним завданням для країни, що розвивається, й яка захоче швидко і безпечно досягти високого рівня модернізації. Збалансована та домовлена ​​присутність інтересів кількох полюсів на одній національній території здатна гарантувати вилучення даного національного простору зі сфери військового способу переділу ресурсів розвитку.

Виклик перед національною владою у такому разі полягає у тому, щоб грамотно та максимально ефективно скористатися моментом гострої фази боротьби «претендентів у лідери»; визначити корисні якості сторін та спосіб взаємодії з ними, виходячи з максимального розуміння свого вигідного для реалізації потенціалу.

Ефективно реалізований початковий потенціал за рахунок доступу до зовнішніх технологій дасть довгостроковий розвиток лише за умови подальшої реінвестиції у саморозвиток власних національних компетенцій. Весь шлях вимагає спочатку опрацьованого у просторі та часі національного плану такого саморозвитку. Ключом, що дозволить Україні розпочати модернізаційний процес – є інтеграція її натурекономічних ресурсів й процесу їх покращення в нові зовнішні геоекономічні проекти.

ЗОВНІШНЬОПОЛІТИЧНИЙ ФОРМАТ, ПОТРІБНИЙ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ «НАТУРЕКОНОМІЧНОЇ ПОЛІТИКИ» УКРАЇНИ

Для реалізації адаптаційних планів Україні слід орієнтуватися на два типи ситуативних союзників:

1) Геокліматичні сусіди, які розділяють як природні системи з Україною, так і просторову економічну вигоду від їхнього майбутнього розвитку, в т.ч. геоекономіку глобальної "релокації на Північ";

2) Глобальні конкуренти за статус центру розвитку. Потенційні донори техніки та технологій, які мають ресурс для надання «індустріалізації на експорт» у боротьбі за включення до своєї зони контролю ресурсних «третіх сторін».

У першому випадку - йдеться про країни ЦСЄ, які вже мають формат субрегіональних проектних відносин. Це т.зв. «Тримор'є» (Ініціатива трьох морів): Австрія, Болгарія, Хорватія, Чехія, Естонія, Угорщина, Латвія, Литва, Польща, Румунія, Словаччина та Словенія + Україна + потенційно Білорусь.

У другому випадку – ЄС та Китай.

Довідка щодо Ініціативи Трьох Морів – Проект, ініційований Польщею та Хорватією та Європейським Союзом. До нього увійшли 12 країн, які задекларували свою зацікавленість в Україні. Проект на поточному етапі існує як організаційний механізм, спрямований лише на прискорене будівництво регіональної інфраструктури, особливо в енергетичному секторі, і сприяння економічному розвитку країн, що опиняються в положенні відповзання (втрати економічних зв'язків) через руйнування торгових зв'язків з Росією. У Брюсселі цей формат також розглядається як друга спроба вирівнювання економічного розриву між європейським Сходом та Заходом. Нова вертикальна інфраструктура Північ-Південь покликана насамперед закільцювати морську систему торгівлі вуглеводнями (насамперед – зрідженим газом) як рішення у сфері енергетичної безпеки Європи «без РФ». Таким чином, ЄС планує контролювати питання ініціативи у створенні архітектури перебудовуваних торгових шляхів, де європейську пальму першості хотів перехопити Китай зі своїм проектом "Пояс та шлях" через європейські південні порти. Ініціатива, висунута Польщею та Хорватією, має вирішальне значення для них, оскільки може сформувати незалежність усього регіону від російської енергетики, що закріпить зближення східноєвропейських країн із Заходом. У ЄС є марна ревна політика по витісненню за допомогою Тримор'я китайських інвестицій у ЦСЄ, що вже провокувало публічні конфлікти у минулому. Безумовно, у проекті проглядається амбіція Польщі: завдання підняти свою суб'єктність як субрегіонального лідера у відносинах із західноєвропейськими грандами. Для ЄС механізми Ініціативи Трьох Морів розглядаються як оптимальний проміжний варіант інтеграції України до ЄС з паралельним здійсненням усіх можливих програм т.зв. «післявоєнного відновлення» саме в інтересах цих країн. Зробивши, безумовно, прикордонних Україні членів Тримор'я стратегічними одержувачами українського господарського комплексу та реалізованих повоєнних сировинних проектів на її території.

Безумовно, володіючи знанням про прийдешню геокліматичну шкоду для більшості своїх територій, в т.ч. в аспекті продовольчої безпеки та розуміючи глобальну цінність контролю за експортним продовольством – ЄС робить чималу ставку на свою перемогу у питаннях абсолютної інтеграції України до своєї сфери впливу.

Інтенсивна військово-політична підтримка України у 2022-23 роках - прямий наслідок знання в ЄС про натурекономічний ресурс, яким Україна володіє в перспективі глобального потепління. Однак поки що, у публічному просторі політики, системного національного та субрегіонального проектів із докапіталізації натурекономічних ресурсів не заявлено та не готується.

Тому питання національної безпеки України, а саме – здатність реалізувати максимальний потенціал розвитку, вимагають підвищення суб'єктності та ініціативної державної участі у процесах опрацювання економічного змісту інтеграційних процесів у ЦСЄ – з метою створення складної та великої національної індустріальної економіки України, перевершуючи запропоновані ззовні спрощені агро-сировинні проекти.

Щоб реалізувати свої національні інтереси, Україна найближчим часом має виступити ініціатором нового ідеологічного змісту Ініціативи Трьох Морів:
  • Необхідно ініціювати спільну роботу учасників Ініціативи навколо теми геокліматичних змін та загального розділеного між членами натурекономічного ресурсу в цьому субрегіоні, вигод регіональної кооперації та зв'язків (наприклад, у сфері загального управління стабільним річним водним балансом) у короткостроковій та довгостроковій перспективах. Розробити в процесі обґрунтування даної кооперації карту спільних еко-систем, що потребують заходів із підвищення стійкості, шляхом реалізації низки спільних транскордонних проектів;
  • Сприяти створенню блоку країн т.зв. "Спільної геокліматичної долі" – як нового регіонального союзу на нео-геоекономічній основі. Це створить необхідність у підключенні до спільної роботи країн Північної Європи (Фінляндія, Норвегія, Швеція). Які представляють субарктичний регіон, який отримує в цілому (в умовах глобального потепління) нові перспективи розвитку і на який має орієнтуватися вертикальна транспортна інфраструктура Північ - Південь. + Довгостроковий інтерес Китаю щодо доступу через інфраструктуру Тримор'я до просторів розвитку європейської «нової Півночі» - має бути запропонований як один з етапів розвитку союзу. Вигода такого ходу представляється у китайській участі в інфраструктурних та виробничих проектах цього коридору.
  • Виступити з ініціативою включення до попередніх переговорів легітимних представників Білорусі та обов'язкового обговорення її рівноправної участі у Тримор'ї. Білорусь просторово включає важливі для України елементи водної інфраструктури, як і схожий за цінністю натурекономічний ресурс для агросектора та промисловості;
  • Включити детально опрацьоване бачення української економічної посекторальної участі у регіональному проекті Тримор'я та ЄС загалом. З просторовим планом виробничо-інфраструктурних кластерів, які можуть бути включені до системи європейського розподілу праці. Дані пропозиції повинні ґрунтуватися на прогнозі кліматично спричинених проблем у стабільності господарського комплексу ЄС, його проблем безпеки у середньо- та довгострокових перспективах. Український «Генеральний план післявоєнного розвитку» має загалом пропонувати просторово-часове господарське планування під загальноєвропейську «релокацію» на геокліматично-безпечні українські території.

НЕОБХІДНО ОТРИМАТИ ВИГОДУ З ГЛОБАЛЬНОГО СУПЕРНИЦТВА МІЖ КИТАЄМ І ЄВРОПЕЙСЬКИМ СОЮЗОМ - СТАВШИ ПОСЕРЕДНИКОМ ЇХ КООПЕРАЦІЇ

Китай безперечно володіє історичним досвідом в інженерії водних ресурсів. А в наш час б'є рекорди за рівнем складності виготовляємих та управляємих водних споруд. Для швидкого впровадження всіх необхідних іфраструктурних рішень під кліматичну адаптацію в межах України та країнах Тримор'я необхідне вибудовування особливих відносин з Китаєм.

Незважаючи на те, що Китай для ЄС є одночасно ключовим економічним партнером, системним суперником та конкурентом: ЄС у квітні 2023-го року оголосив про створення стратегії з економічного т.зв. де-рискінгу (зниження залежності в критичних сферах від Китаю). Це говорить як про ставку ЄС на розвиток внутрішнього заміщення китайських постачальників (наприклад - компоненти ВДЕ), так і про те, що в найближчому майбутньому ЄС активно включиться у пошуки довгострокових інвестиційних партнерів, здатних забезпечити надійне постачання низки торгових позицій. В той же час, у китайській Концепції Ініціативи глобальної безпеки (2022) декларується новий базовий принцип міжнародних відносин: «Сприяти координації та надійній взаємодії між великими країнами та будувати відносини між великими країнами, що характеризуються мирним співіснуванням, загальною стабільністю та збалансованим розвитком». Як Україні забезпечити своєю участю баланс інтересів між новим задекларованим економічним суверенітетом ЄС та не конфліктним допуском Китаю до частини євроазійського торгівельного простору?

Сьогодні Китай запнувся на ключовій проблемі, з якою стикається будь-який довгостроковий споживач зовнішніх інновацій, який до того ж швидко модернізувався. Китай пару десятиліть знаходив цим інноваціям найбільш вигідну цінову «реалізацію в металі» на глобальному ринку. Але на сьогодні китайський експортний сектор економіки в розрізі факторів виробництва (насамперед висока вартість праці) перестав бути пріоритетним у регіоні. Водночас ідеологія китайської державної політики не припускає допущення великого безробіття: стримується активне застосовування інтенсивних методів підвищення продуктивності праці в масштабі всієї країни, за винятком окремих секторів. Впровадження «підвищення» - потенційно загрожує зростанням безробіття (і так дуже чутливого до будь-яких коливань у зовнішньому попиті на китайські експортні товари). Відсутність «підвищення» - запускає зворотній рух іноземного та домашнього капіталу, що знаходить вигоду у релокації виробництв до найближчих сусідів Китаю. Цей рух зараз активно реалізується в сторону членів АСЕАН, які переманюють на свій бік фінальний, складальний та реєстраційний етапи товарного виробництва.

Проект «Поясу та Шляху» був лише прелюдією до майбутнього етапу пошуку Китаєм способу свого сталого відновлення та нової моделі зростання. Поточний спад попиту на прямий китайський експорт також супроводжується збереженням політично вмотивованого стримування внутрішнього споживання. Його замінили пріоритетним стимулом індустріальних секторів з великою зайнятістю: бетон, сталь, скло, машинобудування та ін. Після товарної експансії пішло закономірне падіння норми прибутку, яке посилила технологічна залежність Китаю в передових сферах. Захід контролює та розвиває ключові технології поточного технологічного укладу, який Китай зміг майстерно освоїти та виробляти конкурентні готові вироби. Посилення технологічної конкуренції між Західною спільнотою та Китаєм шляхом блокування доступу до інновацій (про що, наприклад, декларували лідери США та Британії в «Новій Атлантичній хартії» від 2021) цілком може серйозним чином вплинути на конкурентоспроможність китайської електроніки та будь-яких комп'ютеризованих товарів на міжнародному ринку - а це виклик для структури китайської економіки, що формується зараз. Не володіючи технологіями виробництва чіпів (щоб освоїти поточний рівень голландських верстатів ASML буде потрібно 10-15 років), не володіючи своїми архітектурами, конкуренція, за умови протидії, буде лише програватися.

Суперечності між розвиненими країнами та економіками, що розвиваються, відступають на другий план, поступаючись місцем конкурентній боротьбі між технологіями різного рівня. Китай запропонував зламати стару модель центр-переферійного поділу праці, навпаки пропонуючи свій промисловий потенціал як драйвер модернізації переферійних економік, вибудовуючи нову економічну багатополярність. Початковим драйвером цього і став інтеграційний проект «Пояс і шлях». Він початково лише підключав джерела сировини до самого Китаю. Але в другу хвилю деякі учасники (члени АСЕАН) «Поясу» почали включатись у виробничі ланцюжки китайських виробників. Однак такий поворот запустив відповідну конкурентну відсіч колишніх донорів технологій (що бачать загрозу у всеосяжній ринковій владі Китаю), розпочавши розведення китайського економічного центру від «західної» системи поділу праці та обміну у сфері науки-техніки.

Коли технологічний рівень промислових та споживчих товарів Китаю почав підтягуватися в деяких сферах до Західного, (а цінова перевага з відповідною нормою прибутку почала переважувати в китайську сторону) то система, яка володіє наукотехнічним ключем до китайської нещодавної переваги з необхідністю почала його переводити в положення «викл» на період, необхідний для переведення китайського технологічного укладу в статус, що буде з часом сильно відставати від Заходу. Це має, за задумом, зберегти за Західним світом високу норму прибутку у сфері хай-тек продукції та послуг.

Розуміючи ризики втрати surplus моделі економіки, Китай найближчим часом буде з необхідністю реалізовувати нову модель взаємодії зі світом, що дозволить розігнати попит на власну не-hitech промислову продукцію, де за ним зберігається конкурентна норма прибутку. По суті, Китаю буде потрібна активна модернізація своїх більш відсталих торгових партнерів- імпортерів, щоб компенсувати падіння у тих секторах, по яким б’є «вимикаюча» політика Заходу.

Спільнота єдиної долі «по китайськи» вимагатиме від Китаю більш глибокої цілеспрямованої участі в прискореній модернізації країн, що розвиваються. Для України важливо у своєму новому просторово-економічному плануванні, який враховує докапіталізацію природоекономічних ресурсів, закласти ті сфери діяльності (важливо за кластерною схемою), які Китай може розглядати як вартуючу довгострокову інвестицію у свій економічний розвиток, а також як політико-економічний фактор регіональної безпеки в Європі. Це надасть стратегічний інструмент для закриття в Європейській частині світу точки неузгодженості світопорядку.

Китаю необхідно запропонувати вкорінений економічний та випливаючий політичний інтерес в Україні, який міг би для нього посприяти виходу співпраці з ЄС в питанні мікроелектроніки на якісно вищий рівень. Саме ЄС, а не США, що блокує доступ до цих технологій, є лідером у цій сфері.

Даний підхід вимагає підготовки низки комплексних проектних рішень у трикутнику ЄС-Україна-Китай із подальшою законодавчою фіксацією їх у статусі «національних проектів», що передбачатиме довгострокову спадковість української політики. Тільки такий підхід здатний змінити позицію Китаю щодо територіальної війни між Україною та Росією.

Це дасть підставу для того, щоб безпека та цілісність України надовго закріпилися в китайських «доктринах».

Безпека для України:
1) Отримання доступу до китайського потенціалу у сфері великих швидких будівництв – задля того, щоб за короткий повоєнний час оперативно реалізувати низку «проектів росту»;
2) Створення бустерних індустріальних секторів економіки через реіндустріалізацію депресивних промислових центрів;
3) Набуття військово-політичної стабільності від взаємовигідних економічних регіональних проектів у Європі, що згладжують ризики як ЄС, так і Китаю: сприяння Китаєм гарантіям конституційних кордонів України, що охоплюють спільні з Китаєм проекти;
4) Вирішення проблеми післявоєнної соціально-економічної прірви для військових: буде отримано механізм соціалізації демобілізованої частини суспільства через залучення до масштабних модернізаційних проектів реіндустріалізації (у тому числі будівництва нового Донбасу) та будівництво адаптаційної інфраструктури під параметри майбутнього клімату.

Серед перших спільних проектів мають бути реалізовані такі:
1) Рідкоземельні матеріали. Індустріалізація видобутку українських рідкісноземельних ресурсів та їх місцева переробка для енергетичних потреб Європейського Зеленого Курсу. Організація будівництва акумуляторного кластера - комплексне виробництво готових автомобільних акумуляторів для європейських автовиробників. Виробництво слід організувати з головними постачальниками європейців, досвідченими китайськими компаніями CATL, BYD, Guoxuan та ін. (див. приклад регіонального підходу реіндустріалізації на нових засадах у матеріалі /Д.Єрмолаєв «Новий повоєнний Донбас: українська версія майбутнього»/);
2) Енергетика. Широкомасштабна система сонячної енергетики «на експорт» у межах ЄС (великі проекти сонячної енергетики резонно сконцентрувати виключно на Півдні країни, не займаючи при цьому інші більш натурекономічно цінні території країни) + вітряна енергетика на Півдні та в Центрі. Вбудовування цих систем у європейську «Водневу стратегію». Китай здатний запропонувати масштабне виробництво частини компонентів ВДЕ, особливо сонячних панелей - у той час як сьогоднішній ЄС і сама Україна в майбутньому створять нескінченний попит на таку енергетику;
3) Продовольство. Забезпечення довгострокових поставок продовольчих товарів з глибокою переробкою на ринок Китаю - Україні важливо стати гарантованим елементом продовольчої безпеки на розвинених ринках Південно-Східної Азії, які в середньостроковій перспективі переживатимуть руйнівні для с/г екстремальні явища (від крайнощів посух, у крайність супер злив);
4) Газовий хаб. Спільний газовий проект, який включить перенаправлення середньоазійського газу через модернізовану інфраструктуру України для потреб європейської «Водневої стратегії», включаючи послуги підземного хабу; та ін.

Тісне взаємовигідне переплетення двох економічних полюсів, ЄС та Китаю, в економічному просторі України стане для нас платформою стратегічної безпеки.

Цей підхід зробить неактуальним проект т.зв. «ізраїлізації» України, що передбачає витрати ресурсу розвитку на статус фронтиру, зверненого проти східного кордону. Довгостроковий мирний статус і високу динаміку розвитку можна реалізувати тільки в подібній політекономічній конфігурації співробітництва двох полюсів розвитку.

___


Ми входимо в активний період конкурентної боротьби за якість адаптації до зміни клімату. Підвищується критичне значення стабільності базових ресурсів: вода, енергія, їжа. Ключовий фактор – час. Національний успіх визначатиметься здатністю радикально змінювати суспільно-політичні «традиції» та стереотипи. Україна в складних обставинах має унікальний національний ресурс у планетарному масштабі - наша земля і небо. Варіанти наших ситуативних союзників по дорозі нового будівництва жорстко визначені об'єктивними обставинами. Хто саме зможе розпорядитися економічною вигодою від простору української землі, залежить від того, хто першим займеться натурекономічним проектуванням: «МИ» чи «за нас». Є державні продукти та цілі (колективні цілі), до яких ринок непристосований. Адаптація до змін клімату шляхом комплексної капіталізації національного натурекономічного ресурсу, здатного призвести до зростання багатства всього народу – саме з таких завдань – завдань державної політики.
The Global Security Initiative Concept Paper
A vivid example: the Chinese modification of chips from Huawei of the English ARM architecture was produced at Taiwan's TSMC until May 2020. At the height of the "trade wars" there was a ban on cooperation with Huawei. In the fall of 2020, Huawei did get access to TSMC's factories - but it was allowed to produce chips only by a more primitive process. Today, the Chinese equip the best devices with American Qualcomm chips.
http://sg-sofia.com.ua/ukrainevisionofdonbass20-ukr

«КЛІМАТИЧНА» НАЦІОНАЛЬНА ТРАНСФОРМАЦІЯ ПОТРЕБУЄ НЕВІДКЛАДНИХ ВНУТРІШНІХ ЦІЛЬОВИХ ІНСТИТУЦІЙНИХ ПЕРЕТВОРЕНЬ.

Найважливіше завдання, яке повоєнному українському суспільству необхідно вирішити як попередню умову нового будівництва, полягає в організації відповідного процесу соціальної релегітимації політичних інститутів. Створення демократичних політичних коаліцій між працівниками, капіталом та державою (між інституційними формами, що представляють їх інтерес), які б відображали реальні інтереси організованих сил у таких спільнотах. Ці групи мають можливість створити легітимну державу, здатну супроводжувати ринкові процеси таким чином, щоб стабілізувати процеси розпаду старого соціально-економічного простору та розгорнути процес формування нового - творчого та примножуючого. У буквальному вираженні – це буде процес т.зв. нового суспільного договору. Без створення такого політичного консенсусу наше суспільство буде приречене на те, щоб наново відтворити себе в оновленій, стиснутій, формі вічно триваючої стагнації, з домінуючим рентним класом «при державі». Економічне зростання залежить від створення справедливих правил стабільної взаємодії, які виключали б погоню за рентою як принципової схеми організації суспільного виробництва.


1. Принципи для внутрішньої політики

Формування у зовнішньому середовищі консолідованого знання про майбутню геокліматичну карту України дозволить на ринкових підставах зробити натурекономічне уявлення про український національний потенціал інструментом відтворення закордонного капіталу, який намагатиметься зберегти баланси прибутків у ситуації нових дефіцитів світу глобального потепління.

Реалізація інтересу приватного сектора завжди буде обмежена коротким горизонтом бізнес-планування і внутрішньо секторальною конкуренцією. Здійснення інвестиційних проектів (відповідно їх масштаб) та облаштування необхідної їм інфраструктури буде обмежено масштабом організаційних та фінансових можливостей приватної фірми (або навіть консорціуму гравців).

Це може створити такі загрози національній стратегії розвитку:

1) Слабка масштабованість результатів інвестицій у геоінженерну інфраструктуру під функціонування розрізнених приватних проектів. Стійкий та довгостроковий ефект від натурекономічної інфраструктури можливий лише у випадку впровадження проектів будівництва міжрегіонального, національного та транскордонного масштабів (приклад: водоуправління на рівні басейнів рік Дунаю, Західного Бугу та ін.);

2) Небезпека від наслідків масового будівництва незначної точкової геоінженерної інфраструктури для функціонування національної екосистеми в цілому: створення умов нестабільності та непередбачених катастроф для природних систем, руйнування результатів, досягнутих попередніми роботами – гра з нульовою сумою;

3) Приватна інвестиційна ініціатива самостійно ніколи не враховує соціально-економічних інтересів національного плану. Зміст інвестиційних проектів (тип, вид, спосіб діяльності) і вибір відповідної інфраструктури враховуватиме лише короткострокову маржинальність. Не враховуючи національні завдання збільшення стійкості (у тому числі т.зв. докапіталізації національного натурекономічного ресурсу). Ці національні інтереси диктують у тому числі і необхідність регулювання державою самого виду господарської діяльності, його прив'язки до конкретної території, згідно місцю цієї території в ієрархії натурекономічних ресурсів країни.

У зв'язку з зазначеним, одним з найамбітніших завдань державної політики має стати інтеграція плану необхідних комплексних геоінженерних заходів (вираженого в оновленому національному Генеральному плані) до всіх інститутів взаємодії держави з капіталом, у т.ч. у проектах державно-приватного співробітництва. Цей підхід має два рівні реалізації: 1) локальні рішення (індивідуальне будівництво з прив'язкою до інвестиційних зобов'язань у рамках ГП); 2) великі національні проекти (через форму державно-приватного партнерства реалізуються великі інфраструктурні проекти у взаємодії із пов'язаними вигодонабувачами у реальному секторі - від конкретних фірм до інституційних інвесторів, національних іноземних урядів, їх комбінація).

Кожен новий проект, кожне нове будівництво повинні реалізовувати необхідну для себе інфраструктуру тим способом, який найкраще відповідатиме Генеральному плану. Варто синхронізувати в межах Плану у часі реалізацію всіх необхідних елементів загальної натурекономічної системи, що будується різними субьектами.


2. Організація національного процесу «кліматичного Генерального планування»

Для здійснення кліматичної стабілізації України та реалізації планів щодо формування інвестиційно привабливої ​​кліматичної європейської «гавані» необхідна достовірна інформація про майбутню якісну та кількісну зміну водних ресурсів. Це знання може бути отримане лише із застосуванням сучасних кліматичних та гідрологічних моделей. Вони мають спиратися на збір деталізованих великих даних щодо всіх водних ресурсів України, які мають відношення до стратегічного ресурсу країни. Це посприяє отриманню точного інструмену, що дасть можливість деталізувати меню необхідних стабілізаційних заходів (із графіком їх поетапної реалізації). Опрацювання цього завдання дозволить створити «Карту перспективного просторового розвитку» з точками пріоритетних, з погляду клімату, інфраструктурних інвестицій: новою картою середньострокової стратегії у с/г, новим стійким індустріальним районуванням для промисловості та енергетики.

Мета системного моніторингу та динамічного прогнозування у реальному часі – отримання якісних висновків від великого обсягу даних. Які при професійній обробці перетворять рішенням щодо адаптації інфраструктури техносфери з точкових хаотичних будівництв (канали, водосховища тощо в межах лише одного району/області) на якісний та економічно раціональний, адекватний локальним кліматичним змінам процес. Який має реалізовувати річне вирівнювання наслідків гідрокліматичних явищ (надлишок опадів та посухи). В умовах інтенсифікації збитків від даних явищ випливає на чільне місце актуальність управління погодно-кліматичними ризиками на регіональному та макрорегіональному рівнях.

Погодні коливання та кліматичні повзучі зміни в багатьох країнах все більш явно впливають на планування та роботу всіх секторів господарювання (с/г, енергетика, машинобудування, хімія, гірничо-металургійний сектор). Оскільки економічні системи все більше залежать від коливань погоди, очевидно, що до систем підтримки прийняття рішень слід належним чином підключити систему отримання інформації від погодних та кліматичних даних та прогнозів із генеральним планом кліматичних адаптаційних заходів як форми знання на їх основі – підкріпити це за рахунок визнання потреби у цьому обслуговуванні у вигляді посилення заходів політики.

Для комплексного аналізу та практичних рекомендацій, створення територіальних та секторальних кліматичних адаптаційних та перебудовних планів (на основі вищеозначених підходів) ми бачимо необхідним створення науково-експертної мережі-організації «Українського Центру кліматичної адаптації».
Його робота повинна включати такі послідовні експертизи:
  • аналіз клімато-метеорологічних показників та їх динаміки для досліджуваного об'єкта, визначення тенденцій та сценаріїв подальших змін у тепловому режимі та водних ресурсах;
  • визначення об'єктів впливу – скринінг компонентів територіальної системи, для яких має (чи може мати) істотне значення вплив кліматичних змін;
  • оцінка вразливості інфраструктури, природного обьекта, об'єкта господарської діяльності до зміни клімату та трансформації місцевого середовища - у часовому прогностичному вимірі;
  • визначення та вибір оптимальних варіантів адаптації території до зміни клімату, розрахунок ролі та значення взаємодії адаптаційних заходів у регіональному та національному масштабах;
  • створення посекторальної експертизи господарського просторового планування, синхронізованого з результатами впровадження найбільш оптимальних адаптаційних заходів.
Робота зазначеного «центру» має послужити продуктивному управлінню національними кліматичними ризиками - скоординованому, системному процесу прийняття та застосування управлінських рішень, в якому кліматична інформація використовується для трансформації ризиків та довгострокових наслідків у переваги. Реалізація потенціалу в цьому процесі має створити сталу та конкурентну соціально-економічну та екологічну системи України для світу.
Те, що відбувається після перемоги у війні, може бути важливішим за саму війну. Необхідно завоювати світ після війни
Do you like the article? Please give us a cup of coffee and we will speed up and improve for you even more.) SG SOFIA - project - non-commercial. With your help, we will be able to develop it even faster, and the dynamics of the appearance of new Meta-Themes and authors will only accelerate even more. Help us and Donate!
~
Made on
Tilda