Звернімо увагу на розміри податкових відрахувань вказаних компаній на тлі базових показників їх капіталізації, сукупних активів, річного доходу (виручки) і валового прибутку. – Вражаюча несумірність оподаткування до бізнес-параметрів по кожній компанії, суцільні питання до бази оподаткування: як формується валовий прибуток, що має підлягати оподаткуванню, що таке «комерційні і адміністративні витрати» (еxpenses sg&a), астрономічні суми яких перевищують ВВП багатьох країн світу, і т.д.
Порочність такої системи очевидна. Варто нагадати: «США відмовилися від прогресивної шкали оподаткування прибутку... З 2018 року встановлена фіксована ставка корпоративного податку на прибуток на
рівні 21%». Проте, судячи з даних «Macrotrends», податки до прибутків мають досить умовне відношення. Можливості ухиляння від оподаткування – безмежні. Наразі для СЩА ця проблема є дуже
актуальною.
Отже, стан оподаткування великого бізнесу вимагає докорінного перегляду податкової системи, яка нездатна впоратись зі своєю функцією, особливо на тлі масштабної офшоризації. «За даними ОЕСР, щороку світ через офшори втрачає приблизно 20 трлн. доларів
США». Тож в умовах глобалізації фіскальна політика на національних рівнях має бути уніфікована, хоча б для того, аби запобігати небажаному перетоку капіталів в офшорні зони, що підриває стабільність світових фінансів. В цьому контексті оподаткування монополістичного бізнесу, особливо транснаціонального, вкрай досить проблематичне з огляду на величезні можливості останніх мінімізувати податкові відрахування або навіть уникати їх. В додаток, – можливість максимізації фальшивих «витрат виробництва» за рахунок накручування трансфертного ціноутворення та інших хитровигаданих засобів задля формальної мінімізації прибутків, на які нараховуються
податки. Нарешті, спекулятивний паразитизм «фінансової економіки», що сягнув глобальних масштабів і який пригнічує реальний сектор економіки. Звідси недобір податкових надходжень, хронічні дефіцити держбюджетів, зростаючі запозичення і держборг, прогресуюча кредитно-грошова емісія... А в підсумку – розлад фінансів, що вийшов на міжнародний рівень.
Фіскальна політика має можливість зробити свій внесок в оздоровлення світових фінансів, перекривши лазівки несплати податків, остаточно доконавши паразитизм «фінансової економіки». З огляду на безпомічність фіскальних інститутів в сучасних умовах, варто, на нашу думку, вдатись до кардинального реформування податкової системи, а саме: відмовитись від практики оподаткування підприємницького прибутку (правди там не знайти), перейшовши до практики оподаткування ринкової вартості – капіталізації – великого бізнесу. Суть ідеї наступна...
Податкова система повинна:
а) не заганяти бізнес в тінь, а виводити його на «чисту воду»;
б) стимулювати економічне зростання, а не гальмувати його.
А тому доцільно застосувати трирівневу систему оподаткування.
1. Помірно-мінімальна ставка пропорційного податку на дохід для всіх без винятку: «десятина», умовно кажучи, незалежно від соціального статусу платників податків: чим нижче ставка податку – тим доступніший його збір.
2. Прогресивний податок на розкіш, у кого вона є, незалежно від соціального чи правового статусу її володарів (запобіжить переоформлення такої на підставних осіб як фізичних, так і юридичних).
3. Плоска шкала оподаткування великого бізнесу, але не підприємницького прибутку, який дуже легко приховати, а податок на... капітал, його ринкову вартість – капіталізацію. І ось це найцікавіше.
Йдеться про оподаткування біржової вартості – ринкової капіталізації – компаній на основі котирувань акцій, що вільно обертаються на відкритому ринку. Дуже простий, прозорий, незатратний, неупереджений і непідкупний спосіб оподаткування: потрібен один-єдиний сервер інтернет-мережі фондового ринку для автоматичної генерації розміру податкових відрахувань на основі поточного курсу акцій. Для цього, однак, потрібна уніфікація як бізнесу в частині формування його біржової вартості, так і ринку цінних паперів, а саме:
1. Єдиний ринок цінних паперів – фондова біржа – з єдиним для всього акціонерного капіталу алгоритмом формування його ринкової вартості.
2. Витіснення всього великого бізнесу, включаючи банківський, в зону акціонування – на фондовий ринок – підвищеною ставкою оподаткування.
Що це означає, що вирішує?
Три найважливіші моменти оподаткування капіталізації компаній.
По-перше, моментально «здується» фіктивний капітал: лопнуть фінансові бульбашки і зруйнуються фінансові піраміди, під якими нема реальних активів, – відбудеться очищення економіки від бізнес-фальші. Ринкова капіталізація бізнесу зрівняється з реальною його вартістю, а дохідність у фінансовому секторі різко впаде, що покладе край спекулятивним іграм на фондовому ринку.
По-друге, відбудеться поштовх до демонополізації бізнесу. В інтересах корпорацій стане бажаним якомога скоріше позбутися сумнівних активів, що не приносять реального прибутку. До речі, чому б податок на капіталізацію (ринкову вартість) не доповнити податком на активи (балансову вартість)? Це лише прискорило б демонополізацію та посилило б конкурентне середовище бізнесової діяльності.
По-третє, відсутність податку на прибуток та суттєве зростання дохідності у реальному секторі економіки стимулює інвестиційні вливання капіталу в технічну модернізацію товаровиробничих потужностей реальної економіки для підвищення продуктивності праці та, відповідно, скорочення витрат виробництва (зниження його собівартості) з метою підвищення прибутковості бізнесу.
В останньому випадку не варто впадати у відчай прихильникам соціальної справедливості. Оскільки надприбутки відразу ж підвищать курс акцій і призведуть до пропорційного підвищення податкових відрахувань. Крім того, інвестиції у модернізацію виробництва «потягнуть» за собою появу нових підрозділів в структурі реальної економіки (наукових і конструкторських, добувних і обробних, сервісних), що створить додаткові робочі місця. Зрештою, перерозподіл додаткової вартості на користь реінвестицій у виробництво скоротить в ній долю підприємницького доходу. Тим більше, що прогресивний податок на розкіш спонукатиме підприємців до обмеження своїх апетитів. Все це має дещо вгамувати пролетарські пристрасті навколо одвічного питання соціальної справедливості.
Для успішної реалізації даного податкового проекту знадобляться рівні, без якихось там преференцій з боку держави, умови для бізнесу та повна економічна свобода – безперешкодне переміщення інвестиційного капіталу у сфері товарного виробництва (до середньої норми прибутку в масштабах економіки) задля адекватного формування ринкового ціноутворення активів – капіталізації.
Повну успішність податкового проекту дасть застосування його трирівневої системи в комплексі. Якщо податок на капіталізацію (пункт 3), знищуючи фіктивний капітал, буде стимулювати продуктивне накопичення капіталу = розширене відтворення виробництва, то прогресивний податок на майнові надмірності (пункт 2), за умов декларування доходів, буде примушувати до сумлінної звітності отриманих прибутків/доходу, що дисциплінує сплату помірного податку на дохід (пункт 1), без особливих зусиль малоефективного, а іноді і корупційного контролю фіскальних служб. Відтак недобросовісний бізнес і корупційне чиновництво буде взято в «прибутково-видаткові кліщі» податкової системи.
Таким чином, трьохярусна система оподаткування вирішує цілий ряд проблем економічного, фінансового, соціального порядку:
1. Стимулює економічне зростання, а не гальмує його;
2. Виводить бізнес з тіні, примушуючи сумлінно наповнювати бюджет;
3. Знищуючи фіктивний капітал, оздоровлює фінансову систему;
4. Протидіє зловживанням бізнесу та корупції держчиновництва.
Попри те, що фіскальна політика національна, в умовах глобалізації вона має бути стандартизована і уніфікована на міждержавному рівні для подолання згубного явища офшоризації. Аби, по-перше, вирівнявши умови оподаткування, виключити можливість ухиляння від податків та вартісних перекосів у формуванні ринкової вартості (капіталізації) транснаціональних компаній на світовому фондовому ринку. По-друге, позбавити сенсу міжнаціональному перетоку корупційних капіталів в пошуках більш вигідних умов приховування коштів та придбання об’єктів нерухомості. Таким чином, узгоджене на міжнародному рівні оподаткування ринкової капіталізації великого бізнесу в основі знищить фіктивно-спекулятивний капітал та стане надійним запобіжником від зростання фінансових пухирів і пірамід, що позитивно вплине на глобальну фінансову стабілізацію.
Отже, долати ракову пухлину «фінансової економіки» належить застосуванням комплексу монетарних і фіскальних заходів: а) вартісною оптимізацією грошей позбавити економіку баласту матеріально незабезпеченої грошової маси; б) оподаткуванням капіталізації великого бізнесу знищити фіктивну складову його ринкової вартості. В обох випадках – на міждержавному рівні.