ЕВАЛЬД ІЛЬЄНКОВ
1924-1979
По відношенню до лютих ревнителів ортодоксії тих часів Ільєнков був «аутсайдером», підозрілим дикуном-одинаком, хоча його оригінальність полягала саме в зверненні до марксистської класики. Подібно людям тридцятих років, Ільєнков прагнув зрозуміти необхідність громадської драми свого часу і там, де це можливо, «пробачити її». Зате відносини Ільєнкова з натовпом ідеологів культу власної особистості були до крайності напруженими. Він розумів, що суть громадського зла не в ексцесах його, а в звичайній агресивній обивательщині.... Особливо ненавидів Ільєнков обивателя-кар'єриста і підлабузника з пісною фізіономією проповідника вищих ідей, наприклад, якогось шаленого шукача власної користі, який читає лекції з етики. Таких людей він називав «пройдисвітами».



Що поробиш, адже сатана – той же бог, тільки з протилежним знаком. Така ж надлюдська «міць», тільки з протилежними намірами... Нездоланна і незбагненна «об'єктивна» сила, яка «втілюється» у мислячих людей, перетворюючи їх в свої «розмовляючі знаряддя праці», в своїх рабів, які наївно вважають, що вони переслідують свої власні цілі і інтереси, але насправді виконуючих містичне приречення «зовнішньої» і «чужої» їм космічної сили діалектики, нездоланної влади безвихідно трагічних суперечностей.

Ідеалістична діалектика неминуче набуває рис або бога, або диявола – спокусника роду людського і як метод мислення обертається або «некритичним позитивізмом», як у Гегеля і його правовірних послідовників з числа «правих гегельянців», або – суперкритичним негативізмом старих і нових «лівих». Це – дві однаково «природні» іпостасі ідеалізму в розумінні і застосуванні діалектики, в розумінні і застосуванні сили мислення, що помилково представляє собі свою власну функцію і роль в історії, в розвитку соціальних відносин між людьми і їх взаємовідносин з природою

Евальд Ільєнков "Філософія і культура»

Піхорович В.Д., Самарський А.Ю. Філософські погляди В.М. Глушкова : монографія. Київ, 2023. 173 с.
В монографії досліджуються основні етапи та суперечливі моменти формування філософських поглядів одного з найвідоміших у світі вітчизняних вчених — Віктора Михайловича Глушкова. На основі вивчення біографічних матеріалів, його теоретичних праць, в тому числі і філософських, великого масиву літератури про його ідейну спадщину, автори монографії стараються обґрунтувати думку про те, що саме чітка гносеологічна позиція академіка В.М. Глушкова дозволила йому висунути революційні ідеї в області програмування та конструювання комп'ютерів, теорії і практики управління, політичної економії, які залишаються актуальними до цього часу і викликають жвавий інтерес у дослідників різних країн.

ISBN 978-617-520-615-7 - монографія. Київ, 2023. 173 с.
Тексти
Made on
Tilda