Реформа державного управління в Україні: досягнення та очікування на 2019 рік

Kennan Institute: Focus Ukraine
Ірина Ярема

Стипендіат Chevening, зі ступенем магістра в галузі міжнародного миру і безпеки від Королівського коледжу в Лондоні і магістр (з відзнакою) за спеціальністю «Екологія та охорона навколишнього середовища» Національного університету «Києво-Могилянська академія», Україна. Сертифікована як професіонал з ядерної безпеки (2016–2019) Світовим інститутом ядерної безпеки. Має досвід роботи в українських державних установах, Представництві ЄС в Україні та як Координатор Проектів ОБСЄ в Україні.

Реформа державного управління в Україні, ініційована урядом прем'єр-міністра Володимира Гройсмана із прийняттям Стратегії реформування державного управління на 2016-2020 роки, пройшла половину запланованого шляху. Ця Стратегія, разом з новим законом України «Про державну службу», що набрав чинності у 2016 році, має на меті підвищити ефективність та підзвітність державного управління України. Нехай і дещо відстаючи від амбітного графіку, передбаченого Стратегією, реформаторські зусилля дали помітні результати.

По–перше, важливою зміною є те, що державна служба є менш політизованою, ніж це було раніше. Такі політичні призначення, як посади міністрів і заступників міністрів відокремлюються від державної служби, а прийняття на посади державної служби відтак проводиться через відкритий і прозорий процес відбору на основі особистих заслуг. З цією метою у серпні 2017 року уряд запустив портал вакансій і використав його для набору фахівців з питань реформ, тобто державних службовців, які розроблятимуть і здійснюватимуть ключові реформи у десяти міністерствах, що беруть участь у пілотній програмі, та у кількох інших центральних органах виконавчої влади.

Другим важливим результатом є розширення можливостей уряду щодо впровадження реформ. Міністерства перетворюються передусім на центри формування галузевих політик (англ. policy), а не надання державних послуг. Для реалізації цієї мети в міністерствах запроваджуються нові структури – директорати. Уряд зобов'язується заповнити 2500 посад фахівців з питань реформ у цих директоратах до кінця 2019 року. Ложкою дьогтю є те, що у 2018 році динаміка підбору персоналу залишалася не дуже обнадійливою. Вимоги до реформаторських кадрів досить прискіпливі, а процес відбору складається з декількох етапів. Проте у цьому є певна рація: для трансформації державного управління та ефективного здійснення реформ є сенс обирати найкращих кандидатів. Одним із заходів, популяризованих через інформаційну кампанію і спрямованих на залучення висококваліфікованих кадрів, є конкурентоспроможна заробітна плата. Крім того, багатьох приваблює те, що фахівці з питань реформ мають змогу зробити свій внесок у впровадження реформ в Україні.

По-третє, реформа зробила державну службу більш професійною та прозорою. Проблема нестачі інституційної пам'яті в міністерствах була вирішена шляхом гарантування стабільності для державних службовців та введення посад державних секретарів (найвищі посади державних службовців). Сформовано спеціальний орган з мінімізації корупційних ризиків при наборі високопоставлених державних службовців – Комісію з питань вищого корпусу державної служби, яка в одному лише 2017 році відібрала шістдесят п'ять керівників державної служби. 12 грудня 2018 року Кабінет Міністрів України оприлюднив результати першого щорічного оцінювання результатів діяльності державних секретарів, керівників центральних органів виконавчої влади та їх заступників. Окрім оцінювання внеску кожної окремої особи у досягнення стратегічних цілей уряду, в огляді враховувалися дотримання правил етичної поведінки та антикорупційних вимог.

З огляду на це важливим також є запровадження Інтегрованої інформаційної системи управління людськими ресурсами в державних органах (HRMIS – абревіатура англ.), яка очікується у першій половині 2019 року. Концепція HRMIS була розроблена у 2017 році, відкритий процес закупівель на її розробку розпочався у 2018 році за підтримки Європейського Союзу (ЄС) та Світового Банку. HRMIS замінить паперову основу робочого процесу системи управління кадрами державних органів і допоможе дебюрократизувати управління персоналом, буде підтримувати реєстри співробітників та обробляти набори даних про персонал.

По-четверте, така важлива частина реформи державного управління, як розширення електронного врядування, йде повним ходом. Оцифровано ключові адміністративні послуги, зокрема в соціальній сфері, будівельному секторі та реєстрації бізнесу. Вітчизняна система онлайн-аукціону арештованим майном, за словами урядовців, є першою в світі, що перейшла на технологію захисту і зберігання баз даних Blockchain. Запланований на 2019 рік перехід державних підприємств до процесу електронної звітності (з подальшою публікацією результатів) може вдихнути життя у зазвичай інертну систему управління державним майном.

По-п'яте, якість політичних рішень почала покращуватися. Згідно з оновленим Регламентом Кабінету Міністрів України (КМУ), аналіз впливу став обов'язковою частиною політичних рішень. Очікується, що у 2019 році Регламент зазнає більших змін стосовно експертизи урядових рішень і актів. Наразі існує деяка неузгодженість між експертними висновками, підготовленими органами державної влади. Очікуваний перегляд Регламенту КМУ може спростити процес експертизи, чітко визначивши ролі відповідних установ.

Європейські партнери України, які в 2018 році виділили 15,5 млн. євро на підтримку реформи державного управління, відзначили прогрес у її впровадженні. У 2017 році Україна отримала перший транш у розмірі 10 млн. євро з програми бюджетної підтримки від ЄС. Виплата чергового траншу в розмірі 10–20 млн. євро у 2019 році залежатиме від подальшого прогресу у впровадженні реформи. Одним із завдань уряду буде врахування коментарів, висловлених у звіті SIGMA (Програми підтримки вдосконалення врядування та менеджменту, що є спільною ініціативою Організації з економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР) та ЄС), та оновлення Стратегії реформування державного управління. Вітчизняні експерти виступають за виконання основних заходів Стратегії перед президентськими і парламентськими виборами. За їхніми словами, основний ризик для реформи державного управління полягає в її потенційно незавершеному стані на момент зміни уряду. Припускається, що новий уряд може бути незнайомий з деталями реформи або обрати зовсім інший курс.

У цьом у контексті, можливо, найбільшим проривом у 2019 році може стати прийняття закону про адміністративну процедуру. Відповідний урядовий законопроект, який очікувався більше десяти років, був зареєстрований у парламенті 28 грудня 2018 року. У ньому гарантуються права громадян при їх взаємодії з державними органами. У звіті 2018 року про стан державного управління в Україні, підготовленому експертами Програми SIGMA, наголошується на нагальній потребі у відповідному законі. Його прийняття розблокує подальший розвиток адміністративних послуг.

В цілому, попри певну критику реформи і песимізм щодо її ефективності, не варто ігнорувати або применшувати її досягнення. Останні потребують закріплення і подальшого розвитку. У 2019 році є можливість зробити реформу державного управління незворотною.

Оригінал тексту.
~
Підпишись на наш Telegram канал чи Viber, щоб нічого не пропустити
Сподобалась стаття? Допоможи нам стати кращими. Даний медіа проект - не коммерційний. Із Вашою допомогою Ми зможемо розвивати його ще швидше, а динаміка появи нових Мета-Тем та авторів тільки ще більш прискориться. Help us and Donate!
Made on
Tilda