Китай безперечно володіє історичним досвідом в інженерії водних ресурсів. А в наш час б'є рекорди за рівнем складності виготовляємих та управляємих водних споруд. Для швидкого впровадження всіх необхідних іфраструктурних рішень під кліматичну адаптацію в межах України та країнах Тримор'я (див. Є.Д. «Геоекономічний проєкт «Із Варяг в Азію») необхідне вибудовування особливих відносин з Китаєм. Незважаючи на те, що Китай для ЄС є одночасно ключовим економічним партнером, системним суперником та конкурентом: ЄС у квітні 2023-го року оголосив про створення стратегії з економічного т.зв. де-рискінгу (зниження залежності в критичних сферах від Китаю). Це говорить як про ставку ЄС на розвиток внутрішнього часткового заміщення китайських постачальників (наприклад – критичних компоненти ВДЕ), так і про те, що в найближчому майбутньому ЄС активно включиться у пошуки довгострокових інвестиційних партнерів, здатних забезпечити надійне постачання низки торгових позицій. В той же час, у китайській Концепції Ініціативи глобальної
безпеки (2022) декларується новий базовий принцип міжнародних відносин: «Сприяти координації та надійній взаємодії між великими країнами та будувати відносини між великими країнами, що характеризуються мирним співіснуванням, загальною стабільністю та
збалансованим розвитком». Як Україні забезпечити своєю участю баланс інтересів між новим задекларованим економічним суверенітетом ЄС та не конфліктним допуском Китаю до частини євроазійського торгівельного простору?
Сьогодні Китай запнувся на ключовій проблемі, з якою стикається будь-який довгостроковий споживач зовнішніх інновацій, який до того ж швидко модернізувався. Китай пару десятиліть знаходив цим інноваціям найбільш вигідну цінову «реалізацію в металі» на глобальному ринку. Але на сьогодні китайський експортний сектор економіки в розрізі факторів виробництва (насамперед висока вартість праці)
перестав бути пріоритетним у регіоні в секторах т.зв. простого виробництва. Внутрішньокитайська політика економічних стимулів до цього часу встигла створити вал надлишкових виробничих потужностей, що загрожує утворенням потенційних «іржавих поясів» по-китайські. Світова стагнація споживання на даному економічному циклі не збільшує попит ні внутрішній, ні зовнішній. Водночас ідеологія китайської державної політики не припускає допущення великого безробіття: стримується активне застосовування інтенсивних методів підвищення продуктивності праці в масштабі всієї країни, за винятком окремих секторів. Впровадження «підвищення ефективності» - потенційно загрожує зростанням безробіття (і так дуже чутливого зараз до будь-яких коливань у зовнішньому попиті на китайські експортні товари). Демографічний відкат до населення в 800+ мільйонів очікується лише після 2050-тих. Відсутність «підвищення ефективності» - запускає зворотній рух іноземного та домашнього капіталу, що знаходить вигоду у релокації виробництв до найближчих сусідів Китаю. Цей рух зараз активно реалізується в сторону членів АСЕАН, які переманюють на свій бік фінальний, складальний та реєстраційний етапи товарного виробництва. Вьєтнам буде одним із лідерів такого «оф-шорингу» з Китаю у найближчі десятиліття. Китайська стабілізація потребуватиме нових підходів.
Нові європейські, африканські, латиноамериканські прямі інвестиції – перші кроки по намацуванню виходу із такого сповільнення. Проект «Поясу та Шляху» був лише прелюдією до майбутнього етапу пошуку Китаєм способу свого сталого відновлення та нової моделі зростання. Поточний спад попиту на прямий китайський експорт також супроводжується збереженням політично вмотивованого стримування внутрішнього споживання. Його замінили пріоритетним стимулом індустріальних секторів з великою зайнятістю: бетон, сталь, скло, машинобудування та ін. Сектор будівництва поглинув ці товари, але й сам нещодавно стрибнув у жорстку рецесію, обваливши відповідний попит. Після товарної споживчої експансії пішло закономірне падіння норми прибутку, яке посилила технологічна залежність Китаю в певних передових сферах. Захід контролює та розвиває ключові технології поточного технологічного укладу, який Китай зміг майстерно освоїти та почав виробляти конкурентні готові вироби на їх базі. Посилення технологічної конкуренції між Західною спільнотою та Китаєм шляхом блокування доступу до інновацій (про що, наприклад, декларували лідери США та Британії в «Новій Атлантичній хартії» від 2021-го) цілком може серйозним чином вплинути на конкурентоспроможність китайської електроніки та будь-яких комп'ютеризованих товарів на міжнародному ринку - а це виклик для структури китайської економіки, що формується зараз з деформованим акцентом на електроніку, автомобілі та компоненти ВДЕ. Не володіючи технологіями виробництва чіпів (щоб освоїти поточний рівень голландських верстатів ASML буде потрібно 10-15 років), не володіючи своїми чіповими архітектурами та програмними засобами розробки, конкуренція, за умови протидії, буде лише
програватися.
Суперечності між розвиненими країнами та економіками, що розвиваються, відступають на другий план, поступаючись місцем конкурентній боротьбі між технологіями різного рівня. Китай запропонував зламати стару модель центр-переферійного поділу праці, навпаки пропонуючи свій промисловий потенціал як драйвер модернізації переферійних економік, вибудовуючи нову економічну багатополярність. Початковим драйвером цього і став інтеграційний проект «Пояс і шлях». Він початково лише підключав джерела сировини до самого Китаю. Але в другу хвилю деякі учасники (члени АСЕАН) «Поясу» почали включатись у виробничі ланцюжки китайських виробників. Однак такий поворот запустив відповідну конкурентну відсіч колишніх донорів технологій (що бачать загрозу у всеосяжній ринковій владі Китаю), розпочавши розведення китайського економічного центру від «західної» системи поділу праці та обміну у сфері науки-техніки.
Розуміючи ризики втрати surplus моделі економіки, Китай найближчим часом буде з необхідністю реалізовувати нову модель взаємодії зі світом, що дозволить розігнати попит на власну не-hi-tech промислову продукцію, де за ним зберігається конкурентна норма прибутку
. По суті, Китаю буде потрібна активна модернізація своїх більш відсталих торгових партнерів-імпортерів, щоб компенсувати падіння у тих секторах, по яким б'є «вимикаюча» політика Заходу. Спільнота єдиної долі «по китайськи» вимагатиме від Китаю більш глибокої цілеспрямованої участі в прискореній модернізації країн, що розвиваються. Для України важливо у своєму новому просторово-економічному плануванні, який враховує докапіталізацію природоекономічних ресурсів, закласти ті сфери діяльності (важливо за кластерною схемою), які Китай може розглядати як вартуючу довгострокову інвестицію у свій економічний розвиток, а також як політико-економічний фактор регіональної безпеки в Європі. Це надасть стратегічний інструмент для
закриття в Європейській частині світу точки неузгодженості світопорядку. Китаю необхідно запропонувати вкорінений економічний та випливаючий політичний інтерес в Україні, який міг би для нього посприяти виходу співпраці з ЄС в питанні мікроелектроніки та машинобудування на якісно вищий рівень. Саме ЄС, а не США, що блокує доступ до цих технологій, є лідером у цій сфері. Даний підхід вимагає підготовки низки комплексних проектних рішень у трикутнику ЄС-Україна-Китай із подальшою законодавчою фіксацією їх у статусі «національних проектів», що передбачатиме довгострокову спадковість української політики. Тільки такий підхід здатний змінити позицію Китаю щодо територіальної війни між Україною та росією. Це дасть підставу для того, щоб безпека та цілісність України надовго закріпилися в китайських «доктринах».