- Нова де-індустріалізація. Фізично зруйновано понад 200 промислових підприємств, знищено обладнання, та у більшості випадків – інфраструктуру підприємств;
- Де-урбанізація. Руйнюються міста та малі населені пункти, житлова інфраструктура, транспортні комунікації, водопостачання. Враховуючи втрати економічних об'єктів, міста та малі населені пункти ризикують зіткнутися із втратою економічної основи відновлення (підприємства та комунікації);
- соціальна де-капіталізація. Стихійне переселення в центральні та західні області України, а також міграція українців за кордон можуть призвести до істотної зміни професійного та демографічного складу постраждалих територій, особливо у колись промислових районах великих міст та моно-містах. Є ризик втрати соціального капіталу цілих галузей економіки та соціальних укладів (система виховання та освіти дітей, сфера охорони здоров'я, сервіс, наукова та інженерно-конструкторська сфери діяльності, etc.); - руйнування виробничо-коопераційних зв'язків бізнесу, що особливо болісно – для великих промислових та агропромислових груп (втрати фізичних активів, розрив логістичних ланцюжків, блокування експорту та ін.);
- Припинення або різке скорочення обсягів виробництва великого, малого та середнього бізнесу на постраждалих територіях та територіях підвищеного ризику воєнних дій (промислове виробництво, внутрішній ринок, транспорт, сервіс). Це вже призвело до обвального падіння надходжень до державного та місцевих бюджетів та збільшення безробіття.
Але економіка живе навіть за умов катастроф. Проблема в тому, що зі збільшенням небезпек та ризиків економічна діяльність спрощується до рівня забезпечення пріоритетних потреб людей – харчування, переміщення та транспорт, базові комунальні послуги, зв'язок. Спрощується і система обміну: економіка «йде в тінь», прагнучи мінімізувати втрати в умовах воєнних ризиків та низької купівельної спроможності споживачів. Аж до бартеру та натурального обміну.
І якщо критичні проблеми, які несуть пряму загрозу безпеці та стабільності, уряд вирішує в оперативному «ручному» режимі» (ремонт критичної інфраструктури, що постраждала від військових дій, вирішення питань критичного дефіциту – напр. ПММ), то решта проблем поки що пущена на самоплив.
Складні види діяльності, що вимагають обладнання, логістики, складних професій, комплектуючих та ринкової інфраструктури, об'єктивно виявляються "на других ролях".
Ключове значення набувають «центри влади», що регулюють та контролюють економічну діяльність. Серед них – (1) держава (адміністративна вертикаль, в умовах воєнного стану – військово-адміністративна), (2) місцеве самоврядування, та (3) «тіньовий сектор» (кримінал, центри місцевої економічної влади – «агро-барони», власники торгових мереж та АЗС, власники підприємств та інфраструктури). Основні функції цих «центрів влади» - регулювання відносин, безпека, кредитна та «силова» підтримка. Через слабкість державного апарату та фактичної «нейтралізації» самоврядування (виняток – мери міст як природні «центри» на місцях) на перше місце вийшли тіньові кола та впливовий місцевий бізнес. Виникає реальний ризик подальшої локалізації та спрощення економічних (господарських) процесів, збільшення «тіньової» складової, зростання впливу «сірої економіки» на збіднілу муніципальну економіку, «феодалізація» економічного життя на місцях.