Не випадково, що інноваційно налаштована частина українських інтелектуалів починає усвідомлювати та шукати вихід із замкненого кола українських реформ та революцій. Проявом цього, стала дискусія про переоцінку та актуалізацію ідеї «установчої влади», як «четвертої гілки» влади в України. Експерти, які просувають ідею про право народу на «установчу владу» стверджують, що «Головна помилка, зроблена нашим суспільством у 1991 році, полягає в тому, що не було виконане правило, відповідно до якого, за будь-якої докорінної зміні державного ладу, повинні відбутия Установчі збори» [2].
Увага суспільства акцентується на тому, що установча влада, як особливий вид владипередує всім іншим гілкам влади, є первинною, а тому надлегальною, тобто такою, що протистоїть і законодавчій, і виконавчій, і судовій владі, «стоїть» над ними. Для прикладу, наявність установчої влади передбачено в конституційній доктрині Франції і Колумбії. В той же час, ряд дослідників наголошують, що джерела ідеї невідчуджених прав індивіда, суспільного договору та установчої влади у тому вигляді, в якому вони лягли в основу американського конституціоналізму, слід шукати в соціально-ідеологічних процесах епохи Реформації[3].
Актуальною для України є теза про те, що суб'єктом і носієм установчої вади є сам народ, який визначає шляхи, органи і процедури (способи) її здійсненням. Акти установчої влади, у порівнянні з актами законодавчої влади, з юридичної точки зору, мають більшу вагу: усі вони або ініційовані народом, або підлягають його схваленню.
Сам принцип відсторонення членів Установчих зборів від влади і відмова брати участь у майбутніх виборах гранує, що вони не будуть конструювати владну модель із кон'юнктурних мотивів та "під себе". Гарантією неупередженості з боку членів Установчих Зборів має бути їх відмова від посідання виборних державних посад після виконання покладених на них функцій.
По при всю привабливість ідеї установчої влади, її прихильники не достатньо чітко бачать та артикулюють шляхи застосування установчої влади в якості інструменту «перезаснування держави». Очевидно не можна вважати вичерпною відповіддю ті пропозиції, які трактують установчу владу виключно, як процес організації та обрання Конституційної асамблеї з метою прийняття «нової Конституції».
Видається, що проблема не стільки у прийнятті Конституції, скільки у колізії та конфлікті, який виникає між «первинною установчою владою» та «похідною установчою владою» (як правило делегована парламенту або іншому органу влади).
Апеляція до права народу на установчу владу, означає вотум недовіри до діючої системи влади, до політичної системи, яка заснована на моделі електоральної демократії. З іншого боку, можна зазначити що сенс Конституційних зборів не стільки в тому щоб призупинити діяльність «похідної установчої влади» та повернути народу право на «перезаснування держави», скільки в тому щоб розробити та прийняти інноваційну модель Конституції, яка конституює та легітимує державу, яка заснована на новій якості політичної та соціальної самоорганізації в країні.
Іншими словами, ключове питання у «перезаснуванні держави» та творенні політичної демократії - це питання про те, що собою представляють якісно нові практики політичної та соціальної самоорганізації, чи усвідомлюємо ми наш власний досвід соціальних самотрансформацій, як їх можна ідентифікувати та представити у вигляді змісту Інноваційної Конституції? Питань, як то кажуть більше ніж відповідей.