Упродовж вісімнадцяти років (стільки часу триває моніторинґ Інституту соціології НАН України), незважаючи на всі соціальні та політичні зміни у країні, поміж наших співгромадян зберігається стабільно високий показник підтримки твердження, що декілька сильних керівників можуть зробити для нашої країни більше, ніж усі закони та дискусії. Кількість згодних із такою думкою серед опитаних залежно від року варіює від 52,3% до 65,7%.
Про що це має свідчити? Чи можна такі відповіді на запитання анкети розглядати як певний індикатор відносин суспільства і держави, людини і влади, чи можна на цих підставах говорити про те, що в суспільстві сформувався і не змінюється певний тип ставлення до цінностей демократії, до законів і публічних дискусій? Саме судження в опитувальнику побудоване на протиставленні, воно ніби пропонує респондентові зробити вибір — між політичною волею і нормою закону, між політичною доцільністю і принципом леґітимності, між стратегічним і комунікативним розумом. І респондент робить вибір, усі перелічені протилежності він зводить у своїй свідомості до відмінності між «ділом» (декілька сильних керівників) і «словом» (закони та дискусії). І обирає діло. На відміну від законів і дискусій, діло завжди персоніфіковане, воно вимагає суб'єкта, людини, лідера, який би це діло здійснив, воно не може відбуватися саме по собі. Але оскільки йдеться не про повсякденні справи, а про сферу політики і політичну дію, яка виходить за межі повсякденності, то у суспільній свідомості за політичною дією завжди стоїть уявлення про деяку особливо обдаровану особистість, спроможну здійснити цю дію, набуваючи, залежно від ситуації, рис вождя або героя.
Поширеність такої думки показує стійку потребу суспільства в екстраординарній політичній діяльності, здатній, нехтуючи законами й дискусіями, радикальним чином розв'язувати його головні проблеми.
Симпатії громадської думки до результативної політичної дії відбиваються і в інших даних моніторинґу. Так, від 52,5 % до 62,3% респондентів вважають, що президент має бути головою уряду і приймати на себе всю повноту відповідальності за зовнішню та внутрішню політику. В інституті президентства вбачають не певний політичний механізм, спрямований на підтримку політичної рівноваги, узгодження діяльності інститутів державної влади, а передусім політичного лідера, що є наділеним повнотою виконавчої влади й персонально відповідає за стан справ у країні.
Ця потреба в сильному керівникові підкріплюється відчуттям власної безпорадності перед жорсткою бюрократичною машиною, перед безособовістю закону і права. На запитання: «Якби уряд України ухвалив рішення, яке утискає Ваші законні права та інтереси, чи могли б Ви щось зробити проти такого рішення?» більш як 60% респондентів, незалежно від року дослідження, відповідають, що нічого не змогли би зробити.
Отже, коли 65% опитаних вважають, що «декілька сильних керівників можуть зробити для нашої країни більше, ніж усі закони та дискусії», то ми маємо справу не з приватною думкою окремої юдини, а з усталеним соціально-психологічним комплексом, сформованим у процесі історичного розвитку суспільства.
Цей комплекс становить складне поліморфне утворення, в якому переплетені цінності, норми, вірування, очікування, переконання, ілюзії, надії великої групи людей. Саме він виконує функцію орієнтації людини в суспільстві, лежить у підґрунті мотивації її вчинків. У цьому комплексі багато його складників перебувають у залежності один від одного і мають спільне джерело походження. Опис такого сталого соціально-психологічного комплексу дає змогу наблизитися до розуміння тих процесів, які визначають особливості українського суспільства.
Думка, що надає особливий пріоритет волі політичного лідера на противагу законам і обговоренням, виростає з імперативів довіри та соціального очікування. Наприклад, судження «декілька сильних керівників можуть зробити для нашої країни більше, ніж усі закони та дискусії» ми можемо без істотної деформації змісту переформулювати в судження «я більше довіряю сильним керівникам, аніж усім законам і дискусіям, у справі досягнення значущого для країни результату».
Переконання у більшій результативності індивідуальної політичної волі порівняно з процедурами колективного обговорення спирається на режими довіри, наявні в суспільстві. Спробую їх ескізно схарактеризувати, позаяк їхній взаємозв'язок визначає обрис сучасного українського суспільства. Довіра є досить складною формою соціального очікування, яке формується у процесі соціальної інтеракції як спосіб подолання соціальної невизначеності. Насамперед, вона означає, що інший вчинятиме у такий спосіб, якого я від нього очікую.
У суспільстві можуть співіснувати різні режими довіри, хоча кожному з них притаманні свої історичні передумови виникнення.
Один режим довіри являє собою форму особистих стосунків; я довіряю комусь, бо особисто знаю його. Це первинний режим довіри, уґрунтованої на особистому досвіді. Такому режимові властива переконаність у вищості «неписаного» вчення, живого слова перед мертвим текстом, а носієм авторитету виступає мандрівний філософ, учитель мудрості.
Інший режим з'являється за доби середньовіччя і пов'язаний з ідеєю особового Бога. Християнський Бог, будучи абсолютним втіленням довіри віруючого, одночасно виступав у середовищі християн як авторитетна інстанція, що гарантує міцність укладених угод і зобов'язань.
Третій режим довіри формується в епоху Нового часу. Розширення торговельних зв'язків і відносин, широке залучення до комунікації писаних текстів утворюють мережу анонімних інтеракцій, що спричиняється до своєрідної деперсоналізації довіри. До соціального обміну залучається маса сторонніх осіб, відбувається формування елементу публічності, пов'язаного з появою як книгодрукування, так і періодичної преси. Одна ситуація, коли комунікація відбувається переважно на ґрунті міжособистісних стосунків, і зовсім інша річ, коли до комунікації залучається інформація, не опосередкована особистим досвідом. Масовий друк безпосередньо впливає на розуміння ідентичності автора тексту, на саме поняття авторства. В авторові зникає фізична ідентичність суб'єкта письма. Втрата особової ідентичності та анонімність автора створюють проблему соціальної достовірності письмової комунікації. Коли немає способу безпосередньо переконатися в достовірності інформації, виникає таке явище, як «авторитет», що концентрує в собі ґарантії автентичності комунікації й захищає від зловживань соціальним престижем. Сама публікація наділяє авторитетом, на відміну від манускрипту. З третім режимом довіри пов'язаний також феномен пастирської влади. Це особлива матриця процедур управління (Фуко), яка починається з утвердженням християнства. Ідеться про ціле мистецтво настановлення людей на шлях істинний, супроводження їх, керування, маніпулювання людьми, мистецтво слідування за ними крок за кроком, підштовхування їх у належному напрямку, мистецтво відповідати за людей на колективному та індивідуальному рівні упродовж усього їхнього життя і на кожному їхньому кроці.
Четвертий режим довіри пов'язаний із поширенням електронних мас-медіа. Нові засоби комунікації зумовили в новітній час тенденцію до переходу суспільств від ієрархічного до гетерархічного ладу, тобто до комплексних, субсидіарних ієрархій. Якщо засади соціального ладу – управлінська структура, організаційна дисципліна – спираються на ієрархічний принцип, то засоби поширення комунікації, делеґітимують їх, створюючи альтернативні форми. В ієрархіях достатньо впливати на вершину, розраховуючи, що вона спроможна розв'язати проблему. Гетерархії спираються на мережеві контакти, які дискримінують ті, що встановлені на місцях. Починаючи з XVIII сторіччя в Європі ієрархії поступово втрачають контроль над змістовною комплексністю засобів комунікації й мусять примиритися із суспільством, де комуніціювання побудоване гетерархічно. Комп'ютерна комунікація вперше пориває з авторитетом експертів, унеможливлює персоналізацію знання і переплавлення його в авторитет. Завдяки технологіям опрацювання інформації кожен у принципі здатен піддати перевірці висловлювання експертів, наприклад, віднайти інформацію, яка виявилася недоступною для конкретного фахівця.
Схематично схарактеризувавши відомі режими довіри, утворення яких пов'язане з еволюцією європейських суспільств, слід зазначити, що в соціально-психологічному комплексі українського суспільства домінує феномен пастирської влади із властивими йому рисами довіри. Не випадково за стабільно низького рівня довіри до органів державної влади рівень довіри до президента завжди вищий, ніж до парламенту або уряду. І цілком природно авторитарне правління білоруського президента А. Лукашенка викликає постійні симпатії з боку українських респондентів.
Соціальні очікування, на які націлені всі імперативи довіри, можна подати у вигляді фіґури авторитарного лідера, спроможного «навести порядок» у країні, приструнити багатих, посадити за ґрати корупціонерів, урезонити чиновників тощо.
Ці соціальні очікування дістають втілення в публікаціях вітчизняних політологів, які в політичній діяльності генерала де Ґолля — з його знаменитим гаслом «Франція без "величі" не є Францією» — убачають ідеал взірцевого президента для України.
Утім, соціальні очікування, пов'язані з постаттю авторитарного лідера, характеризують суспільства з ієрархічним ладом, який нині перманентно руйнується завдяки сучасним формам комунікації. Інакше кажучи, сучасні мас-медіа делеґітимують потребу в героєві, якої досі не може позбутися суспільна свідомість. Щойно політичний лідер заявляє про себе як про значущу політичну фіґуру, і його образ одразу починає руйнуватися під вогнем критики, ініційованої мас-медіа. У результаті суспільство пронизують суперечності, які заважають адекватно реаґувати на виклики ґлобалізованого світу.
Криза довіри завжди пов'язана із соціальною аномією та анархією. У традиційних суспільствах існують соціальні інститути, які накопичують і каналізують довіру. У середньовічному суспільстві таким соціальним інститутом, що концентрує в собі суму соціальної довіри, була християнська церква. У Новий час відбулася заміна релігійного авторитету світським, що переспрямувало енергію довіри від християнської церкви до різного типу лідерів у всіляких царинах діяльності — в політиці, науці, мистецтві й т. ін. Нині у зв'язку з розвитком нових засобів комунікації фіґуру авторитету витісняє консенсус, досягнення якого вимагає відкритого публічного обговорення соціальних проблем.