Заначимо, що сукупна дія даних тенденцій по-різному оцінюються вченими. Так в концепціях постіндустріального та інформаційного суспільства (Д.Бел, П.Бурдьо, А.Турен, О.Тофлер, М Кастельс, Б. Латур та ін.) формуються уявлення про нові форми соціальної інтеграції між людьми на основі активного використання ними сукупного культурного капіталу, який, на думку вчених, є найбільш демократичним (по джерелам свого формування та відтворення) ресурсом сучасного суспільного розвитку. Водночас, відомі теоретики постмодерністської соціології (З.Бауман, У.Бек, Ж.Бодрійяяр, Ф. Джеймісон, Н.Луман, Дж.Уррі та ін. ) вказують на процеси посилення маніпулятивного впливу з боку владних політичних інституцій, які через мережу сучасних ЗМІ транслюючи цінності способу життя владних еліт реально утверджують меритократичний профіль соціальної структури суспільства та посилюють процеси соціальної поляризації. Таким чином, подальший демократичний розвиток буде обумовлюватися певним звуженням можливостей громадян реально впливати на функціональні режими владних інститутів.
По-друге, доцільно також вказати на глобалізацію як нановітній фундаментальній процес, який, стимулюючи розвиток міжкультурних взаємодій та комунікацій, сприяє посиленню впливу інституціональної мережі міжнародних організацій (ООН, ЮНЕСКО та ін.), які сприяють політичному та культурному розвитку в аспектах за хисту прав людини та національних меншин, підтримки антивоєнних, миротворчих та екологічних рухів. Однак, слід підкреслити, що створюючи дієві стимули інтернаціоналізації політичних практик, процес глобалізації загалом посилює функціональну дисперсність інституціональної системи політики. У даному зв'язку важливо враховувати ту обставину, що дана система завжди була функціонально орієнтована на підтримку діяльності п'яти найбільш суспільно-значущих соціальних інститутів, безпосередньо «відповідальних» за вирішення фундаментальних питань організації суспільного життя. Це інститути сім'ї, економіки, освіти, релігії та права. Відомо, що кожному із означених соціальних інститутів притаманна своя спеціалізована політична практика. Саме тому у будь-якому суспільстві як державі-нації утверджуються певні соціально-політичні дискурси стосовно ефективності функціонування даних інститутів. Варто зазначити, що цілісна система даних інституціонально організованих дискурсів є фундаментальним онтологічним ресурсом демократизації та гуманізації суспільного життя та є функціональною основою формування демократичних ненасильницьких засад соціального порядку.
По-третє, відомо, що процес відтворення ненасильницького соціального порядку у суспільствах різного типу завжди обумовлюється певною демократичною культурою цивілізованого вирішення проблем конкурентних та конфліктних взаємодій та комунікацій. Однак, в умовах зростаючої глобальної ринкової конкуренції та росту бідності у переважній більшості країн світу, як констатують авторитетні західні науковці (П.Бергер, Е.Гіденс, Дж.Стігліц та ін.), суттєво зменшується регулятивний потенціал владних інститутів в аспектах зниження масштабів репресивно-насильницьких дій. Виникає питання: яким чином політичні інститути функціонально сприяють демократизації та суспільного життя та елімінації жорстких репресивних форм насилля та примусу? Зазначимо, що деякі вчені (Г.Бехман, Р.Дарендорф, Д.Норт) у своїх працях підкреслюють, що сучасні політичні системи здатні впливати лише на «перерозподіл насилля», а не знижувати його зростаючий репресивний вплив. Вочевидь, що в умовах запровадження нових форм соціального контролю важливим завданням є створення нових спеціалізованих стимулів демократичного розвитку України.
Важливо підкреслити, що загалом вітчизняні вчені повною мірою усвідомлюють актуальність і практичну значущість наукової розробки теоретико-методологічних питань демократичного розвитку українського суспільства, яке під впливом певних внутрішніх і зовнішніх обставин, як відомо, якісно змінюється у напрямках формування принципово нових принципів організації соціального порядку, утвердження нових моделей соціальної солідарності в умовах суперечливого формування нових способів політичної діяльності соціальних класів та соціальних груп.
Вочевидь, у даному зв'язку доцільно звернути увагу на особливості наукових дискусій середини 90-років минулого століття, які загалом відображували різноманітні спроби вітчизняних вчених та політиків здійснити ідентифікацію нових набутих якостей українського суспільства, як певного наслідку його структурних змін та трансформаційної динаміки. Головною та перманентною характеристикою цієї трансформаційної динаміки, на думку В.Небоженка, є вимушено стихійний та непослідовний характер демократичних перетворень. До того ж невизначеність правових засад організації та функціонування політичної системи України загалом не сприяла росту довіри громадян доінститутів законодавчої, виконавчої та судової ї влади. Саме тому, в умовах стихійної демократизації суспільного життя неминучим результатом взаємодії між суб'єктами соціальної дії (інститутами, регіонами, групами та особистостями) стало значне посилення соціальної напруженості. Соціальна напруженість, як наголошує автор, є тим соціальним явищем,яке не варто розглядати тільки як відхилення від «норми», і котре треба якнайшвидше усунути [1, c. 10-24]. Звідси стан та рівень соціальної напруженості в українському суспільстві слід розуміти як важливу ознаку його «перехідності» та як значущий індикатор процесу його якісної демократичної трансформації.
Однак, слід також вказати, що у переважній більшості наукових досліджень 90-х років українське суспільство визначалось як «перехідне», «пострадянське», «постсоціалістичне», «посткомуністичне» з неясною історичною долею його демократичного транзиту. Розпочаті демократичні реформи, на думку багатьох вчених, взагалі не можна вважати надійною гарантією успішних демократичних перетворень в силу їх різновекторної стратегічної спрямованості – стабілізація економічної системи та консервація адміністративних методів управління економічним розвитком та прискорена модернізація політичної системи без належної консолідаціїполітичної еліти. За таких умов, об'єктивно виникли і цілком певні труднощі ефективного практичного використання прогресивного досвіду демократичних перетворень розвинутих західних країн.
Наведемо приклад доволі примітної узагальнюючої констатації: «Українське суспільство в політичній проекції - дуже далеке від класичних моделей. По-перше, воно не «по-західному», не класично розколото на лівий і правий фланги та центр. Іноді ліві виступають як консерватори, а праві- як прогресисти. Центр не завжди є центром. Адже він змінює свої орієнтації то ліворуч, то праворуч, або просто виконує замовлення «сильних світу цього». По –друге, декларації лідерів та їхні практичні дії нерідко різко розходяться. По третє, у масовій свідомості влада дедалі більше викликає недовіру, а її дії зустрічають прихований спротив, що виявляється у різних формах. Тому сама влада є джерелом напруженості, яке зростає в міру зростання недовіри до неї та до її дій. Це свідчить про зростання саморуйнуючої діяльності владних структур, про цілу серію перманентних криз у взаємовідносинах органів влади в трикутнику «президент- парламент- уряд» та між населенням та владою»[ 2, c. 177].
Аналізуючи зміст наведеного висновку, неважко помітити, що його автори вказують на реальні труднощі практичної реалізації демократичних перетворень в силу «зростання саморуйнуючої діяльності владних структур», а також на специфічні суперечності організації соціального порядку та політичного устрою українського суспільства саме як «перехідного», «пострадянського», «постсоціалістичного», «посткомуністичного».
Активне використання цих ідентифікаційних метафор можна спостерігати як в наукових працях 2000-х років, так і в наукових дослідженнях самого останнього часу. Проте важливо вказати, що активне використання вченими і політиками даних метафор загалом не сприяє подоланню загальної ситуації ідентифікаційної кризи, яка, на нашу думку, суттєвим чином обумовлює стихійний характер демократичних трансформацій як головного джерела посилення процесів соціальної напруженості в Україні.
На дану обставину слушно звертали свою увагу у 2004 році В. Тарасенко та О.Іваненко у монографії «Проблема самоідентифікації українського суспільства (соціотехнологічна парадигма) [3]. У даній праці автори цілком справедливо підкреслювали, що за часів СРСР ніхто з дослідників і гадки не мав про те, щоб визначати українське суспільство як суспільство, яке орієнтується на втілення організаційних принципів ліберально-демократичного соціального порядку. Саме тому у тічаси українське суспільство визналось як «радянське суспільство» (за критерієм форми державної влади) та як «соціалістичне суспільство» (за критерієм соціальної природи).