1990-ті роки були відзначені найбільшими суперечностями в китайському суспільстві, коли відбувся бурхливий ріст недержавного сектору і громадянського суспільства, а також вирішувалося завдання збереження привілейованого становища Комуністичної партії, незважаючи на значні структурні соціально- економічні зміни. Перед керівництвом КПК постав наочний приклад розпаду СРСР у 1991 році, що багато в чому було викликано суперечностями в здійсненні політичних і економічних реформ. У листопаді 2002 року на XVI з'їзді КПК в доповіді Цзян Цземіня була остаточно сформульована теорія "трьох представництв" (三个代表, sān gè dàibiǎo), згідно з якою КПК повинна представляти інтереси розвитку передових продуктивних сил, передової китайської культури та корінні інтереси найширших верств китайського населення. Таким чином, на ідеологічному рівні КПК з партії, що виражає інтереси трудового населення, стала партією, що представляє інтереси "широких верств" трудового населення. ЦІ перетворення дозволили вступати в КПК представникам середньої І крупної буржуазії [What is the Three Represents].
У теорії "трьох представництв" було зроблено акцент на необхідності розвитку "продуктивних сил", тож, таким чином, відбувся відхід від марксистсько-ленінського розуміння характеру виробництва- капіталістичного, заснованого на експлуатації одного класу іншим, і соціалістичного, позбавленого такої експлуатації. Активна підтримка розвитку найбільш розвинених продуктивних сил робить недоречним поняття класової боротьби. Це концептуальний перехід від марксистсько-ленінського класового суспільства до принципу співіснування різних "соціальних верств" (社会阶层, shèhuì jiēcéng), у тому числі "нових соціальних верств" (підприємці, менеджери та ін.). Більш того, уявлення про "нові соціальні верстви" (а не класи) як "найбільш передові продуктивні сили" відповідно до цієї логіки стає першочерговим завданням КПК і корінним інтересом більшості людей. Це істотне перевизначення колишнього, революційного поняття "загального інтересу", згідно з яким КПК визначала себе "авангардом робітничого класу" (тобто більшості робітників і селян на чолі з революційною елітою). У ранній період реформ сама категорія "робітничий клас" була розширена за рахунок включення інтелектуалів, що, безумовно, стало важливим сигналом для відновлення тієї групи китайського суспільства, яка як ліберально- буржуазний клас була піддана репресіям у кінці 1950-х років і особливо під час Культурної революції. Вже на початку 2000 року державні ЗМІ почали писати про позитивну роль китайської інтелігенції як провісника комуністичного руху в першій половині XX століття. Таким чином, теоретичне розширення поняття "робітничий клас" дозволило включити в нього і нові економічні еліти, а такі конотації, як "експлуататорський", "капіталістичний" клас, щодо приватних підприємців у марксистському і маоїстському дискурсі були повністю усунені. На основі цих теоретичних міркувань і семантичних операцій КПК створила ідеологічну основу для представлення інтересів приватних підприємців і менеджерів, не відмовляючись від своєї первісної ролі "авангарду робітничого класу". Згідно з цим новим визначенням "загального інтересу" КПК представляє не "революційні сили" робітників І селян, а політичні, інтелектуальні та економічні еліти. Загалом, політична влада і легітимність КПК в уявленні всієї "китайської нації" сьогодні пов'язується з її місією економічної модернізації та пріоритетними інтересами нових економічних і професійних еліт [LinGang2003, 39-68].
І теорія Ден Сяопіна, І теорія Цзян Цземіня стали виразом прагматизму і багатосторонності як головні керівні принципи дії у XXI столітті. Раніше маоїзм відкидав принцип багатосторонності, що, зокрема, стосується політики Мао Цзедуна "двох таборів", "проти імперіалізму і ревізіонізму" та "трьох світів" [Zhang Yongjin 1988, 17-58]. Цей значний ідеологічний зсув став можливим завдяки багатостороннім економічним механізмам, які почали швидко розвиватися в 1990-х роках, і Китай в результаті взяв на себе провідну роль у таких структурах, як АТЕС (АРЕС), Регіональний форум АСЕАН з безпеки (ARF), Зона вільної торгівлі Австралії і Нової Зеландії (AANZFTA), Рада з тихоокеанського економічного співробітництва (РЕСС) та ін. Китай також почав брати активну участь у різних багатосторонніх діалогах з питань безпеки шляхом участі в таких регіональних форумах, як Нарада із взаємодії і заходів довіри в Азії (СІСА), Рада зі співробітництва в галузі безпеки в Азії і Тихоокеанському регіоні (CSCAP) та діалог Північно-Східної Азії співпраці (NEACD). У квітні 1996 року Китай, Росія, Казахстан, Киргизстан і Таджикистан підписали Угоду про зміцнення довіри у військовій галузі в прикордонних районах. Китай закликав до відмови від менталітету холодної війни і створення нової концепції безпеки, відповідно до якої "безпека повинна ґрунтуватися не на військових союзах і армії, а на взаємній довірі і спільних інтересах". Крім того, було сформульовано важливе положення зовнішньої політики КНР, згідно з яким підкреслюються "всеосяжний характер багатостороннього підходу, процедур консультування, досягнення консенсусу та прагнення до загальної безпеки" [WangHongying2000, 78]. У постмаоїстський період Китай став учасником багатьох міжнародних організацій і підписав ряд важливих міжнародних угод: Договір про нерозповсюдження ядерної зброї, Договір про всеосяжну заборону ядерних випробувань, Міжнародний пакт про громадянські і політичні права, Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права. У 2002 році важливою подією став вступ Китаю до Світової організації торгівлі.
Після того як на XVI з'їзді КПК, була прийнята теорія Цзян Цземіня в листопаді 2002 року була змінена конституція КНР: "три представництва" стали керівною ідеологією поряд з марксизмом-ленінізмом, ідеями Мао Цзедуна і теорією Ден Сяопіна. У результаті КПК почала офіційно представляти "прогресивні сили Китаю", "передову культуру Китаю" і "переважну більшість китайського народу" в доповнення до робітничого класу (як це було раніше).