Завдяки розширеним економічним можливостям другої за розміром світової економіки, китайський уряд може впливати на міжнародні відносини за допомогою економічних ресурсів. Відбувається подвійна трансформація економічної дипломатії Китаю; Пекін бере до уваги зовнішнє середовище під час формулювання своєї економічної політики, а також формує норми та порядок денний світової економіки. На практиці Китай використовує підхід «морквини та батога»: для стимулювання бажаної політики інших країн, Китай пропонує їх винагороду від економічної лібералізації або покарання у вигляді економічних санкцій.
Щоб заручитися підтримкою інших країн, Китай пропонує стимули для економічної лібералізації у торгівлі, фінансах та інвестиціях. Китайський уряд мотивований укладати більше вільних торговельних угод з ключовими торговельними партнерами та сусідніми країнами; це допомогло Китаю стимулювати економічне співробітництво та розвивати стратегічне партнерство з іншими країнами та регіонами. Китай з ентузіазмом ставиться до проектів регіональної інтеграції, а саме Азійсько-Тихоокеанської Економічної Кооперації та Всебічного регіонального економічного партнерства. З точки зору фінансів, Китай є одним із найбільших фінансових донорів у світі; він надає гроші насамперед тим країнам, які підтримують його в ООН, особливо африканським країнам. Також Китай збільшив свої іноземні інвестиції закордон в рамках «політики виходу на зовнішні ринки» та Великого Шовкового Шляху. З 1999 року китайський уряд просуває «політику виходу на зовнішні ринки», щоб спонукати китайські підприємства до інвестицій на світових ринках; з 2014 року зовнішні іноземні інвестиції Китаю стали більшими за внутрішні іноземні інвестиції.
За часів Президента Сі Цзиньпіна «політика виходу на зовнішні ринки» перейшла на новий рівень, із флагманом у вигляді Великого Шовкового Шляху. У 2013 році Президент Сі Цзиньпін оголосив про Великий Шовковий Шлях, який пріоритезує інфраструктурну пов'язаність та залучає у цей проект більш ніж 65 країн у Азії, Європі та Африці. Великий Шовковий Шлях допоможе Китаю вирішити внутрішньо економічну проблему надмірних потужностей та незбалансованого розвитку китайських регіонів; ця ініціатива також надасть іншим країнам, залученим у проект, необхідні інвестиції для розвитку, особливо країнам Азії із нерозвиненою інфраструктурою. Зусилля, які прикладає китайський уряд для розвитку Великого Шовкового Шляху, матимуть більший політичний ефект для країн з периферійних регіонів, не кажучи вже про такі наслідки цієї ініціативу, як глобалізація 3.0 із китайськими рисами, що відбуватиметься паралельно із тою глобалізацією, яку проводить Захід.
Окрім забезпечення економічної лібералізації дружнім країнам, Китай використовує економічну зброю для покарання країн, що кидають виклик «ключовим інтересам Китаю». Хоча Пекін визначив суверенітет, територіальну цілісність та економічний розвиток «ключовими інтересами Китаю», їх інтерпретація з боку китайського уряду може бути довільною та гнучкою. Надмірне застосування цих термінів міністерством закордонних справ Китаю – це тиск або шантаж інших країн для зміни їхньої політики. Країни, що не йтимуть на компроміс, ризикують погіршити економічні відносини з Китаєм. Наприклад, минулого року Китай запровадив економічні санкції на продукцію Південної Кореї, щоб помститися за розгортання в Сеулі системи протиракетної оборони THAAD. Китай використовує економічні важелі у відповідь на критику своєї політики стосовно прав людини, включно із економічними бойкотами європейським країн, лідери яких зустрічалися з Далай-ламою, а також бойкотом Норвегії під час диспуту щодо Нобелівської премії. В умовах сучасної системи міжнародних відносин, що базується на правилах, маніпулювання Китаєм економічною зброєю завдало серйозних збитків його іміджу закордоном.