«Бікфордів шнур» трансформації та переходу до нового циклу було підпалено неоліберальними інструментами спекулятивного фінансового капіталу: відмовою від золотого стандарту, стримуванням розвитку старих центрів зростання, стрибкоподібними зміщеннями центрів інвестування на периферію, з очевидними вигодами експлуатації її людських ресурсів і глобальним деривативним «злодійством».
Геополітичні рамки нового, азіатського циклу задає суперечливий процес краху колоніалізму, який декілька століть забезпечував зовнішні джерела багатств і ресурсів для розвитку Великого Заходу, включаючи як старі територіальні імперії, так і індустріальні держави неоколоніального типу (США, СРСР). Національне проектування Африки захлинулося в етнічних конфліктах і компрадорській жадібності місцевих еліт. Прокреслений «на піску» Близький Схід практично до 1970-х років зберігав паритет місцевих етно-аристократій і західних ТНК у формі геоекономічного «спільного підприємства», і щойно прокидається у своїй історичній суб'єктності (створення ОПЕК, амбітні проекти відродження «Персії» і «Османської імперії», «Ісламський порядок»). У полоні «розвитку навздогін» перебуває й пост-колоніальна Америка.
Саме в 1970-і роки економічні лідери глобалізованої економіки зробили ставку на зростання і соціокультурні переваги азіатських товариств. Організованість і мобільність азіатських товариств, високий ступінь їх адаптивності, стійкість державних систем, ідеократічність держав були затребувані як нова база глобальної індустріалізації і формування багатоярусного, багатоукладного світового поділу праці. «Японське диво», «південнокорейський дракон», фінансове лідерство Гонконгу, успішна індустріалізація і модернізація в Тайвані, Сінгапурі, Малайзії, Індонезії, В'єтнамі і проект «відродження Китаю» (з початку 1980-х років) – поворотні пункти у переході від американського до азіатського циклу накопичення капіталу. Велика Азія впродовж лічених десятиліть перетворилася на «світову фабрику», а одноосібним лідером останніх двох десятиліть економічного зростання став Китай.
Передумови для нових якісних змін створені впродовж цілого «кривавого двадцятого століття», за визначенням українського філософа Мирослава Поповича.